Εκσυγχρονίζονται τα θανάσιμα αμαρτήματα κατά Mons. Gianfranco Girotti

τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα «τα βαρύτερα αμαρτήματα, που οδηγούν, κατά τη Χριστιανική Εκκλησία, τον πιστό σε βέβαιο πνευματικό θάνατο· σύμφωνα με την οριστική τους καταγραφή από τον δομινικανό Γουλιέλμο Πετράλδο τον 13ο αιώνα στο βιβλίο Σύνοψη των αρετών και των αμαρτημάτων» (σύμφωνα με το Λεξικό Μπαμπινιώτη). Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα ήταν γένους θηλυκού: η έπαρση, η πλεονεξία, η απληστία, η ζηλοφθονία, η ακηδία-οκνηρία, η λαιμαργία, η λαγνεία, κάθε μια αμαρτία ήταν και μια αφηρημένη έννοια.

  • Η λίστα, που συζητήθηκε και προβλήθηκε πρόσφατα μέσα από μια συνέντευξη με τον Mons. Gianfranco Girotti, κάπου αλλάζει τα γένη και άντε να βρεις αλληγορική μορφή για την έκτρωση. Που δεν είναι και ανθρώπινο πάθος… Διαβάζω τα φερόμενα ως νέα θανάσιμα αμαρτήματα  που διατύπωσε o Girotti και επιβεβαιώνω για μια ακόμη φορά αυτή την ανάγκη για ένα εκσυγχρονιστικό ένδυμα πίσω από το οποίο υψώνεται μια θρησκευτική αυθεντία με πήλινα πόδια.
  • Σίγουρα, πολλοί άνθρωποι ζητούν να οριστεί τι είναι αμαρτία σε καθημερινή βάση για να πορευτούν. Η κωδικοποίηση της ζωής σε αξίες και απαξίες σε αρετές και κακίες είναι ανάγκη πανάρχαια και πανανθρώπινη. Όταν όμως διεκδικεί ένας εκκλησιαστικός οργανισμός να επιβληθεί με το κύρος του για να απαγορεύσει την έκτρωση ή να υπερασπιστεί τα παιδιά από την εκμετάλλευση, κατά μίμηση ενός εγκόσμιου μηχανισμού, όλη αυτή η ιστορία καταντά ένας ηθικισμός, μια φάρσα που μόνο ζημιά μπορεί να επιφέρει σε μια εκκλησία που θέλει να είναι μέσα στα πράγματα. Για παράδειγμα, τα παιδιά δεν πέφτουν θύματα μόνο σεξουαλικής εκμετάλλευσης αλλά και εργατικής εξουθένωσης ή είναι ακούσιοι δότες οργάνων σώματος.
  • Τι να πεις για τα άλλα; Όλα ανήκουν στη λογική της εφήμερης επικαιρότητας και σε μια υποτιθέμενη κοινωνική εφαρμογή του ευαγγελίου εξυπηρετώντας, όμως, τον θρησκευτικό θεσμό. Στην ουσία είναι ηχηρά αλλά κενά νοήματος, εφόσον δεν συνδυάζονται με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες σε ζητήματα που καίνε και αφορούν τον πλανήτη και εννοώ παρεμβάσεις σε φόρουμ ή κριτική σε κρατικές πολιτικές μεγάλων δυνάμεων (και συμφερόντων) που είναι υπεύθυνες για την καταστροφή του περιβάλλοντος και την ξεδιάντροπη συσσώρευση πλούτου σε βάρος των μικρών και των ανίσχυρων.
  • Και φαίνεται ότι το πανίσχυρο Βατικανό απευθύνεται σε αυτούς τους μικρούς και ανίσχυρους, ώστε να τους προκαλέσει για άλλη μια φορά ενοχές και τελικά με τον φόβο να τους ελέγξει. Η μαρτυρική-σταυρική καταγωγή της εκκλησίας δείχνει να έχει ξεχαστεί και οι ευκαιρίες των καθολικών για μια θεολογία της απελευθέρωσης, το κίνημα που διαμορφώθηκε στη Λατινική Αμερική με την υπέρασπιση των φτωχών και των καταπιεσμένων –που κατάντησε «θεολογία της υποδούλωσης»– μοιάζει να ήταν ένα πείραμα χωρίς συνέχεια.
hieronymus_bosch.jpg
 
Ιερώνυμος Μπος, Ο κήπος των ηδονών (λεπτομέρεια). 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s