επίθεση αγάπης και η απελπισία μιας εξουσίας που ψυχοραγεί…

Είναι σαφές ότι μέσα στη σύνοδο έχουν διαμορφωθεί δύο τάσεις: η πρώτη (επίγονοι του Χριστόδουλου) αντιλαμβάνεται την εκκλησία ως τον μηχανισμό που χειραγωγεί τον κόσμο και η δεύτερη (κύκλος του Ιερωνύμου) προσπαθεί να δει την εκκλησία στην υπαρξιακή της διάσταση, μακριά από κραυγές απόγνωσης για την παρακμή της ελληνικής κοινωνίας.

Το συμπέρασμα αυτό πηγάζει από τη σημερινή παρέμβαση του αρχιεπισκόπου Αθηνών, ο οποίος αρνήθηκε ότι η εκκλησία είναι ηθικοπλαστικό σχολείο, και είναι όπως τη θέλει ο Χριστός, και όχι όπως τη θέλει ο κόσμος (βλ. σχετ. in.gr). Η εκκλησία «καλείται να αποδεικνύει» τονίζει ο νέος αρχιεπίσκοπος προκρίνοντας ασφαλώς το βίωμα αντιδιαστέλλοντας από τη νομικίστικη εκδοχή της που εκφράστηκε από τη διατύπωση περί πορνείας για όσους δεν βιώνουν τη συντροφική τους σχέση εντός θρησκευτικού γάμου. Και η ειρωνεία είναι ότι σύμφωνα με τον Χριστό τελώνες και πόρνες είναι η πρωτοπορία και το υπόδειγμα της Βασιλείας, παραδείγματα ακατανόητα για την ευσεβιστική νοοτροπία των θρησκευομένων.

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι μετά την απόφαση της συνόδου για το συμφωνητικό της ελεύθερης συμβίωσης εμφανίστηκε ο υπουργός δικαιοσύνης να λέει στο Δελτίο Τύπου όσα περιμέναμε να ακούσουμε από το στόμα των ιεραρχών: Η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να βλέπει μπροστά. Αγκαλιάζει όλους τους Έλληνες και είναι αποφασισμένη να συμβαδίσει με την κοινωνική πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται σε κάθε εποχή, και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα.

Και στη συνέχεια ο κ. Χατζηγάκης ξαφνιάζει με την κριτική που ασκεί στην Ιερά Σύνοδο: Δεν θα πρέπει η Εκκλησία να δώσει την εντύπωση σε ορισμένους, ότι αδιαφορεί για υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα και ότι δεν διατηρεί πάντα ισχυρά τα αισθήματα αγάπης και κατανόησης για όλους τους ανθρώπους.
Τουλάχιστον η Πολιτεία σήμερα χρησιμοποιώντας θεολογική ορολογία μπορεί να δηλώνει ότι αγκαλιάζει τους πάντες αδιαφορώντας για ετικέτες θρησκευτικών φρονημάτων ή ηθικών συμπεριφορών.

Πίσω από τις δηλώσεις και το πένθος των ιεραρχών για την καταστροφή που επέρχεται με τη νομιμοποίηση τάχα της ελεύθερης συντροφικότητας φαίνεται ότι κρύβεται το ψυχορράγημα ενός σχήματος που δείχνει να έχει εξαντλήσει τα όριά του και να φθάνει στο τέλος του. Ο εναγκαλισμός πολιτείας και εκκλησίας, όπως διαμορφώθηκε με την ίδρυση του ελλαδικού κρατιδίου, χαλαρώνει δείχνοντας όχι μόνο τα σημάδια της κόπωσης μιας μακρόχρονης σχέσης αλλά την απουσία νοήματος και ωφέλειας και από τις δύο πλευρές. Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι…

Η σημερινή παρέμβαση του Ιερώνυμου από την Καλαμάτα εναρμονίζεται με τον ενθρονιστήριο λόγο του και τις προτεραιότητες που έθεσε όταν απευθύνθηκε δημόσια στο λαό: Αντί για αντιπαράθεση με τον κόσμο και την ιδεολογικοποίηση της πίστης δεσμεύτηκε για «θυσίες σταυρικού ήθους φωταγωγημένες από την αναστάσιμη ελπίδα».

Νιώθω ότι ο νέος αρχιεπίσκοπος είναι ήρεμος με τον εαυτό του. Βλέπει καθαρά τον πειρασμό της ισοθεΐας στην τακτική ιεραρχών που φαντασιώνονται ότι μπορούν να σώσουν την Εκκλησία!

Η ταπείνωση που ισοδυναμεί με την επίθεση αγάπης προς τον κόσμο και την κοινωνία, με δυο λόγια ο σεβασμός στο πρόσωπο και στην ετερότητα, στον ξένο, είναι μονόδρομος γιατί η όντως Εκκλησία, το γεγονός της Ευχαριστίας, δεν μπορεί αλλιώς να έχει κάποιο νόημα.

Όλα τα άλλα συνιστούν εργαστήρια ενοχών, είναι ιδεολογήματα απανθρωπίας μιας θρησκευτικής εξουσίας που χάνει τα ερείσματα στις λαϊκές μάζες. Η μιζέρια, η εχθρότητα, η απογοήτευση, οι νόρμες, οι πολώσεις, οι -ισμοί όταν αναπαράγονται σε κηρύγματα ή ρομαντισμούς τους παρελθόντος και εγκλωβίζονται δραματικά στη θανατίλα του παρόντος, συντηρώντας ένα λείψανο που δεν έχει καμιά ελπίδα ανάστασης.

9 thoughts on “επίθεση αγάπης και η απελπισία μιας εξουσίας που ψυχοραγεί…

  1. tsouknida

    χαίρομαι για τη στάση σου.
    Αν είναι έτσι ο αρχιεπίσκοπος πρέπει να απευθυνθεί στους πολλούς “μη ιδεολογικά” χριστιανούς που έχουν αποτραβηχθεί από την θεσμική εκκλησία

  2. Theoprovlitos

    Ρε συ Αρνταλιωνα,

    Επιτρεψε μου αντιγραψω ενα σχολιό μου από καποιο blog. Εμενα μου δινεται η ενυπωση με το “η εκκλησια δεν ειναι ηθικοπλαστικο σχολειο” και αρα δεν εχει και ηθικη, οτι ο Α’ μπατσος θα δερνει βαναυσα λαθρομεταναστες, ο Β’ θα την πεφτει στην γυναικα του φιλου του ο Γ’ θα παιρνει μιζες σε βαρος του κοσμου που πεινα και ΟΛΟΙ αυτοι θα πηγαινουν στην εκκλησια σαν να μην τρεχει τιποτα. Και η εκκλησια για να μην φανει οτι ηθικολογει θα παριστανει την αδιαφορη λεγοντας “αυτα ειναι θεματα της πολιτειας”.

    Αντιγραφω:

    Κανεις δεν μιλησε για συλλαλητηρια. Μιλησε ομως για σιωπη που για μενα ισοδυναμει με ανοχη.
    Επισης διακρινω μιαν αντιληψη σε πολλους οτι η κοινωνια ειναι κατι το οποιο αφορα την Πολιτεια και οχι την εκκλησια. Επομενως ας παραμενει η Εκκλησια στην κοσμαρα της και η κοινωνια ας παραδοθει στα νυχια του εκαστοτε νομοθετη, που μπορει κα να αναγνωριζει και κομμα παιδεραστων ανενοχλητη και χωρις καμμια αντιδραση απο κανεναν.

    Αν καταλαβα καλα προτεινεις να καταργησουμε τους κανονες; E τοτε να προτεινω και εγω να καταργησουμε και την οικονομια τους; Να δουμε στο τελος ποιοι θα μεινουν εκτος νυμφωνος. Αυτοι που αυτοδικαιωνονται βαπτιζοντας την προγραμματισμενη και απενοχοποιημενη πορνεια τους αγαπη εφησυχαζοντας την συνειδηση τους ή αυτοι που εξακολουθουν να την ονομαζουν πορνεια αλλα ζητουν στο ονομα της αγαπης 70 φορες το 7 συγχωρεση απο το Θεο.

    Οι πρωτοι ειναι οι ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ οι δευτεροι οι ΤΕΛΩΝΕΣ. Τωρα από που και ως που βρεθηκαμε να ονομαζουμε Φαρισαιους αυτους που (με άτσαλο παντως θεολογικο λογο) ορθοτομουν το λογο της αληθειας αυτο και εαν ειναι καταντια.

    Δεν με ενοχλει που καποιοι μη χριστιανοι ή ακομα και χριστιανοι εχουν εξωγαμιαιες σχεσεις (αληθεια κατ εσε το ηθικα και θεολογικα αποδεκτο οριο του αριθμου εραστων που μπορει να εχει κανεις ποιό ειναι; 1, 2-5, 6-10, 11-50, 51-100, 101 και άνω;) Με ενοχλει αφανταστα που οι χριστιανοι προσπαθουν να συμβαδισουν με την υπολοιπη κοινωνια, άλλοι για να φανουνε μοντερνοι και αλλοι για να βρουν προφασεις εν αμαρτιες και να καλυψουν συνειδησιακα τις πτωσεις τους ή, ακομα χειροτερα, τις επιλογες τους.

    Ενω ο Χριστος εχει πει. ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΕΚ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥΤΟΥ. Ήρθε η εποχη που αρχισαμε να το ξεχναμε και προσπαθουμε να ενσωματωθουμε για να γινουμε αποδεκτοι;

    Το ξαναγραψα και το ξαναγραφω. Για να γινουμε και εμεις μοντερνοι ας ξηλωσουμε απο τις εκκλησιες τις εικονες του Αι Γιαννη, που ως γνωστον εχασε το κεφαλι του επειδη κατηγορησε ευθαρσως ενα πολιτικο αντρα για πορνεια. Τι τον θελουμε τον παλιοφουνταμενταλιστη;

    Εγω παντως θα παραμεινω ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΕΛΩΝΕΣ. Εσυ κανε ο,τι νομιζεις.

  3. ThodLak

    Η στάση σου στο εν λόγω θέμα εκτιμώ ότι κινείται σε σωστά πλαίσια. Είναι γεγονός ότι με το νέο Αρχιεπίσκοπο αναδύεται η συγκρουσιακή σχέση δύο εντελώς διαφορετικών κόσμων – ιδεολογιών. Θα συμπλήρωνα ωστόσω πως το αποτέλεσμα αυτής της σύγκρουσης είναι αβέβαιο.

  4. ardalion Post author

    Σε ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σου εδώ. Ομολογώ ότι ο Ιερώνυμος μου έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Σήμερα είδα τον Λαζόπουλο πόσο τον υποστήριξε από την εκπομπή του. Πιστεύω ότι ο αρχιεπίσκοπος δεν πρόκειται να μείνει βουβός αλλά ούτε και να γίνει αμετροεπής. Δίνει έναν άλλο τόνο ειλικρίνειας που ενοχλεί τους ευσεβιστές, θα τρομάξει και ενδεχομένως να συσπειρώσει συντηρητικές δυνάμεις που πιστεύουν ότι έχουν στο τσεπάκι τους το εισιτήριο για τον παράδεισο…

  5. Theoprovlitos

    Σημερα υπαρχει τετοια φοβερη συγχυση στην κοινωνια, στην Εκκλησια, στην ηθικη, στα ιδανικα, στην πολιτικη ακομα και στις ΛΕΞΕΙΣ που εκ των πραγματων ειναι αδυνατο να συνενοηθεις και ακομα περισσοτερο να ικανοποιησεις τους παντες. Ισχυει κατα κορον το ηρθε ο Βαπτιστης και λεγατε οτι δαιμονιον εχει ήρθε και ο Χριστος και τον ειπατε φιλο αμαρτωλων και πορνων.

    Χρειαζεται πληρης προσαρμογη στην εκφορα του λογου και στην ποιμαντικη της εκκλησιας και τεραστια προσοχη. Οχι ομως και στην δογματικη και την ηθικη της ( με την ευρυτερη εννοια). Πεταει ενας την λεξη πορνεια σαν βομβα και οτι καταλαβει ο καθενας.

    Ο λογος της εκκλησιας εχει περασει σε στοματα οχι αναξιων (θα ηταν βαρυς ο χαρακτηρισμος) αλλα ατάλαντων.

    Εμένα παντως πειραζει που οσο με ενοχλει ο Καλαβρυτων αλλο τοσο με ενοχλει και ο Ιωαννινων; Να αρχισω να αισθανομαι μόνος;

  6. ardalion Post author

    Έλα, μην γενικεύεις… Το σίγουρο είναι ότι χρειάζεται φρέσκος λόγος και όχι μίζερος. Ακόμη και για τα δόγματα δεν μπορεί να μιλήσει κανείς σα να ζει ο κόσμος στο Βυζάντιο.

    Και όμως ο Ιωαννίνων (αν δεν κάνω λάθος) έβαλε έναν παράγοντα που δεν τον πρόσεξε κανείς: η πορνεία προϋποθέτει συναλλαγή, χρήμα. Άρα η αστοχία στη χρήση της λέξης στα σημερινά συμφραζόμενα και για συντροφικές σχέσεις είναι σαφής. Άσε για την πραξικοπιματική προσθήκη της!!!

    Αν αισθάνεσαι μόνος γιατί δεν κάνεις νέους φίλους;

    (-:

  7. Theoprovlitos

    Μονος ιδεολογικα εννοω. Για νεους φιλους ειμαι ανοικτος χωρις καν να χρειαζεται να ταυτιστω μαζι τους ιδεολογικα. Αρκεινα υπαρχει καποιος κοινος τοπος.

    Σε ευχαριστω παντως.

  8. ThodLak

    Έχω την εντύπωση πως όταν κάποιοι στον ευρύτερο θρησκευτικό χώρο χρησιμοποιούν τέτοιους χαρακτηρισμούς, εκτός του ότι αναγκάζουν τους ανθρώπους να στέκονται ο ένας απέναντι στον άλλο ως εχθροί, θα τολμούσα να πω πως είναι και βαθύτατα αθεολόγητοι.. Η σχέση μεταξύ των ανθρώπων, όπως επίσης και ο έρωτας είναι έννοιες εμπειρικές. Οι διαστάσεις τους δεν εξαντλούνται με φθηνά ιδεολογήματα. Όσον αφορά τη σωτηρία του ανθρώπου μέσα από τη σχέση και αυτό είναι ανοιχτό. Όσοι νομίζουν πως με κορώνες και φαμφάρες περιφρουρούν την πίστη, δεν κάνουν τίποτε άλλο απ’ το να δικαιολογούν την προσωπική τους στάση στη δικιά τους ζωή, την πιθανά δικιά τους αποτυχία. Σε αυτούς τους ανθρώπους δεν λέει τίποτε το γεγονός, ότι ο ληστής ήταν ο πρώτος άνθρωπος που εισήλθε στον παράδεισο, ακριβώς γιατί η έννοια του παραδείσου γι’ αυτούς είναι κάτι το δεδομένο (έστω και αν δεν το φωνάζουν) και νομικά κατοχυρωμένο.
    Σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενεία στη συζήτησή σας.
    ThodLak

  9. μιχαηλ

    το κερδος οδηγα τον τριτο κοσμο στην εξαθλιωση και στον θανατο .
    το κερδος ερημωνει την γη .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s