Ο Ιερώνυμος ενώπιον διλημμάτων: ατολμία ή περίσκεψη;

Δεν είναι μόνο τα ορφανά του Χριστόδουλου που αναζητούν στέγη, ούτε και οι κενές μητροπόλεις, αλλά ένα πλήθος ανοιχτών θεμάτων που καλείται να λάβει θέση ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι πρόσωπα που είχαν τοποθετηθεί από τον προηγούμενο αρχιεπίσκοπο παραμένουν αμετακίνητα, μέχρι σήμερα, στη διοίκηση της αρχιεπισκοπής και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Το διάστημα είναι μικρό από την εκλογή του Ιερώνυμου και θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο ίδιος δεν έχει ακόμη καταλήξει για τους νέους συνεργάτες του που θα αναλάβουν στρατηγικές θέσεις στη διακονία του έργου του.

Πάντως, οι δύο σημαντικότερες αλλαγές που έχουν γίνει και φέρνουν νέο αίμα στον διοικητικό εκκλησιαστικό οργανισμό αφορούν τον νέο Γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών (με επικεφαλής τον μητροπολίτη Ιωαννίνων), όπου αντικαταστάθηκε ο Κ. Πυλαρινός με τον Αντ. Ζαμπέλη καθώς και η τοποθέτηση του Θ. Παπαγεωργίου στη θέση του νομικού συμβούλου. Η τελευταία εκλογή παραλίγο να μη γίνει αφού η Αρχιγραμματεία (άλλος χώρος που χρειάζεται ανανέωση) μπορούσε να πάει το θέμα στη Σύνοδο ως πλήρωση της θέσης ενώ το πήγε ως ανανέωση που σήμαινε επανεκλογή του Μαρίνου. Τελικά βγήκε ο Θ. Παπαγεωργίου με την υπερισχύουσα ψήφο του Ιερωνύμου (αποτέλεσμα 6-6).

Από εκεί και πέρα πιστεύω ότι όπως σε κάθε μετάβαση ηγεσίας, υπάρχουν εκείνοι οι φιλόδοξοι, που θα ήθελαν να είναι αρχιεπίσκοποι, αλλά δεν τα κατάφεραν, και οι οποίοι δεν αντέχουν άλλους να θεολογούν, αυτοί οι ιεράρχες θα πολιορκήσουν τον Ιερώνυμο στα ευαίσθητα σημεία του για να περάσουν τις απόψεις τους, και θα αγωνιστούν μέσα στη Σύνοδο να επιβάλλουν την ιδεολογία τους. Στο σημείο αυτό θα φανεί και η δύναμη του νέου αρχιεπισκόπου να υψώσει τη δική του φωνή, την ειλικρίνειά του βλέποντας κατάματα τον λαό του φανερώνοντας τι ακριβώς επιδιώκει να πράξει στη νέα του θέση.

Μερικά φαινόμενα ακόμη μοιάζουν με ενδείξεις μιας, ας μου επιτραπεί να πω, ατολμίας του αρχιεπισκόπου. Για παράδειγμα, ο προηγούμενος πρωτοσύγγελος αποχώρησε από την αρχιεπισκοπή αφού είχε γίνει δεκτή η παραίτησή του, αλλά παραμένει στη θέση του προϊσταμένου του Μητροπολιτικού Ναού σε μια θέση, δηλαδή, ιδιαίτερα συμβολική, στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως πράξη καταλλαγής, ωστόσο δημιουργεί απορία αφού οι θέσεις αυτές είναι καίριας σημασίας για τη διαμὀρφωση μιας άλλης εικόνας για την ελλαδική εκκλησία.

Ακόμη ένα παράδειγμα: ο ιεροκήρυκας του μητροπολιτικού ναού που μιλούσε ως αδέκαστος κριτής χρόνια τώρα, που διαμορφώνει με τον λόγο του θέσεις και τάσεις στην κοινή γνώμη στην Ελλάδα και το εξωτερικό (λόγω των μεταδόσεων), συνεχίζει από τον άμβωνα τις διδαχές του… Ίσως εκφράζει τον Ιερώνυμο, ίσως πάλι θέλει τον καιρό του για να ανέβει στο βήμα μια άλλη φωνή που θα ανταποκριθεί πιο πολύ στις σημερινές απαιτήσεις.

Ακόμη, δεν θα ήθελα να πιστέψω την πληροφορία ότι ο Αθηναγόρας Δικαιάκος που προοριζόταν ως πρωτοσύγκελος εργάζεται ως βοηθός στον τριαντάχρονο π. Βαρνάβα τον ιδιαίτερο γραμματέα του Χριστόδουλου και νυν του Ιερώνυμου!!!!!

Από κει και πέρα, μαθαίνω ότι υπάρχει μια αβεβαιότητα. Ακινησία υπάρχει ακόμη στο Γραφείο Τύπου, που διευθύνει ο Χάρης Κονιδάρης.

Ο αρχιεπίσκοπος, ο οποίος μέρα με τη μέρα αποκτάει την εμπιστοσύνη όλο και μεγαλύτερου μέρους της κοινής γνώμης καλείται να βάλει τάξη σε επιτροπές και όργανα που ασχολούνται με οικονομικά θέματα, όπως χορηγίες, δωρεές, και έσοδα από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πλέον σημαντικά στην υπό κατάρτιση ατζέντα αναδεικνύονται οι δραστηριόττηες της ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» και η γνωστή περίπτωση της ΣΥ.ΜΕ.ΑΝ. Α.Ε. που είναι η Αναπτυξιακή Εταιρεία της Εκκλησίας της Ελλάδος, τεχνικός σύμβουλος, όπου παίζουν κονδύλια ευρωπαϊκά πολλών πολλών χιλιάδων ευρώ. Σημειώνω ότι επιδοτήσεις προς την Εκκλησία για ήδη ανεγερμένα κτήρια είχαν απασχολήσει και τον ημερήσιο Τύπο.

Η περίοδος της ανάρρωσης μετά το μικρό ατύχημα στην Καλαμάτα σίγουρα θα είναι για τον αρχιεπίσκοπό μας μια σπουδαία ευκαιρία για προβληματισμό, σκέψεις, συσκέψεις και επιλογές που θα συμβάλουν σε ένα εκκλησιαστικό σχήμα που θα διακονήσει τον λαό του Θεού, υπερβαίνοντας ευσεβιστικές αντιλήψεις, οριοθετώντας τι είναι και τι δεν είναι Εκκλησία, όπως χαρακτηριστικά ο ίδιος έχει υπογραμμίσει στον αποχαιρετιστήριο λόγο του στη Λειβαδιά και πρόσφατα στην Καλαμάτα.

Advertisements

4 thoughts on “Ο Ιερώνυμος ενώπιον διλημμάτων: ατολμία ή περίσκεψη;

  1. ardalion Post author

    Σε ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Με ενδιαφέρει το παραπέρα, όπως και σένα. Το καλύτερο και εννοείται το ουσιαστικότερο.

    (–:

  2. σα

    O χρόνος από την ημέρα της ενθρόνισης δεν είναι και τόσο λίγος τελικά… Δεν μπορώ να καταλάβω αν αυτό που παρατηρούμε όλοι είναι αποτέλεσμα δειλίας ή έλλειψης τόλμης. ή αν πρόκειται για μια τακτική σύνεσης και υπομονής ώστε να γίνουν οι κατάλληλες κινήσεις στον κατάλληλο χρόνο. Νομίζω πως μια μικρή πίστωση χρόνου χρειάζεται να τη δώσουμε, αλλά είμαι προβληματισμένος…

  3. ardalion Post author

    Καλώς ήλθες! Μπορεί να είναι και τα τρία. Το θέμα είναι πιο κυριαρχεί… Σε κάθε περίπτωση η άποψή μας, πιστεύω, καλό είναι να διατυπώνεται. Βοηθάει.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s