O Χριστός, το σύμφωνο συμβίωσης και οι περί ερωτισμού νευρώσεις των παπάδων

Έχει ένα καθαρό βλέμμα να σχολιάζει κριτικά την καθημερινότητα. Και ακόμα καθαρότερο όταν αναλύει τα εκκλησιαστικά. Οι φοιτητές γέμιζαν αμφιθέατρα να τον ακούσουν στο τέλος της δεκαετίας του ’80. Ο π. Φιλόθεος Φάρος μόλις είχε επιστρέψει στην Ελλάδα από την Αμερική, όπου εργάστηκε ως εφημέριος και ως σύμβουλος σε νοσοκομεία και σε θεραπευτικές κοινότητες. Οι αναλύσεις του εξοργίζουν το εκκλησιαστικό κατεστημένο και τους εφησυχασμένους χριστιανούς. Σήμερα, είναι 78 ετών. Ζει στην Αθήνα, λειτουργεί και συγγράφει. Είναι η «άλλη φωνή», αποκαλυπτική, τολμηρή και ευθεία, που ακούγεται σπάνια από χείλη ποιμένων. Χτές, έδωσε στην Καθημερινή, στον Νίκο Παπαχρήστου την πρώτη του συνέντευξη μετά την εκλογή Ιερώνυμου και η έμφαση πέφτει στα τελευταία γεγονότα σχετικά με το σύμφωνο συμβίωσης. Ανθολογώ:

Σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό η Ελλάδα είναι θεοκρατία

«Η Πολιτεία ορθώς πράττει και προωθεί το Σύμφωνο. Το ερώτημα όμως είναι αν η Ελλάδα είναι μια κοινοβουλευτική δημοκρατία ή μια θεοκρατία τύπου «Χομεϊνί». Φαίνεται πως σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό η Ελλάδα είναι θεοκρατία. Είναι χαρακτηριστικό πως υποψήφιοι βουλευτές, δήμαρχοι και άλλοι πολιτευόμενοι πριν ξεκινήσουν την προεκλογική τους εκστρατεία πρέπει να περάσουν να φιλήσουν το χέρι του Δεσπότη. Και θα φροντίσουν οι κάμερες να το απαθανατίσουν αυτό, για να τους δουν οι ψηφοφόροι τους γιατί αλλιώς δεν έχουν ελπίδες…».

Όχι στη νομική και αστυνομική αντίληψη

Χωρίς περιστροφές δηλώνει στην «Κ» αντίθετος με το πνεύμα της πρόσφατης αυστηρής απόφασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου που χαρακτήριζε «πορνεία» κάθε συζυγική σχέση εκτός του ορθοδόξου γάμου. «Δείχνει την ουσιαστική απομάκρυνση από το πνεύμα του Ευαγγελίου. Κατά την γνώμη μου διαστρέφεται το πνεύμα της διδασκαλίας του Ιησού Χριστού. Οι κανόνες, σύμφωνα με την Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο, είναι φάρμακα και παιδαγωγικά μέτρα που χρησιμοποιούνται κατά την κρίση του πνευματικού. Δεν είναι νόμοι. Ο Χριστός άλλωστε ήρθε για να αλλάξει το καθεστώς της ιουδαϊκής παράδοσης και ιδιαίτερα της φαρισαϊκής. Και ζητάει την επιδίωξη της εσωτερικής αναπτύξεως. Οχι την αντιμετώπιση του κακού με μια νομική και αστυνομική αντίληψη. Ομως μέσα στη ζωή της Εκκλησίας το ιουδαϊκό φαρισαϊκό πνεύμα έχει εισχωρήσει από πολύ νωρίς».

«Ο Χριστός λέει ότι πορνεία και άλλα κακά πράγματα έρχονται από την καρδιά του ανθρώπου. Δεν καταδικάζει κανέναν αμαρτωλό. Μόνο τον υποκριτή. Το πνεύμα του Χριστού δεν είναι νομικό, αλλά προσπαθεί να δείξει ποια είναι η ουσία της αμαρτίας. Δεν είναι μια εξωτερική συμπεριφορά. Για παράδειγμα φόνος για τον Χριστό είναι η απόρριψη του άλλου. Συνεπώς στη διδασκαλία του δεν χωράει η “αυτοδικαίωση”. Κανείς δεν μπορεί να λέει εγώ είμαι ενάρετος και να κατηγορεί κάποιον άλλο σαν αμαρτωλό»…

Ο Χριστός δεν μίλησε για τις προγαμιαίες σχέσεις

«Ο Χριστός ήταν σαφής όταν είπε πως δεν ήρθε να κρίνει αλλά να σώσει τον κόσμο. Μην κρίνετε ίνα μην κριθείτε. Αντιθέτως, καταδικάζει ξεκάθαρα συγκεκριμένες συμπεριφορές όπως την υποκρισία. Μιλώντας στους Φαρισαίους, οι οποίοι έκαναν όσα κάνουμε εμείς οι κληρικοί σήμερα, στηλίτευσε το ενδιαφέρον τους για τα περίτεχνα κοσμήματα, τα περίλαμπρα άμφια, την επιδίωξή τους να κάθονται στις πρώτες θέσεις των δείπνων αλλά και την εκμετάλλευση φτωχών ανθρώπων. Ο Χριστός συνεχώς καταδικάζει την υποδούλωση στα υλικά αγαθά, τη χλιδή και την πολυτέλεια. Ολα αυτά αφορούν εμάς τους παπάδες. Ζούμε ζωή πριγκιπική, μετακινούμεθα με τις κράισλερ και τις μερσεντές, μας υπηρετεί ένα σωρό κόσμος, φορτωνόμαστε όλα αυτά τα χρυσά και έχουμε και την απόλυτη εξουσία στην ψυχή των ανθρώπων. Είναι ανατριχιαστικά πράγματα αν σκεφτείτε ότι γίνονται στο όνομα του Χριστού που περπατούσε ξυπόλητος και δεν είχε πού την κεφαλήν κλίναι. Ε, λοιπόν, είμαστε ανακόλουθοι με όσα δίδαξε ο Χριστός. Και επομένως το λιγότερο που θα περίμενε κάποιος από εμάς είναι να μην πετάμε πέτρες στους άλλους. Οι δικές μας αμαρτίες είναι εκείνες που κυρίως καταδίκασε ο Ιησούς Χριστός. Πώς να το κάνουμε· δεν μίλησε για τις προγαμιαίες σχέσεις, αλλά είπε ξεκάθαρα πως δεν γίνεται να υπηρετεί κάποιος δύο Κυρίους, τον Θεό και τον Μαμωνά. Είπε επίσης πως όποιος έχει δύο χιτώνες να δίνει τον ένα».

Η σεξουαλική ηθική και τα άλλοθι

«Εμείς οι παπάδες έχουμε πολλές νευρώσεις σχετικά με τον ερωτισμό. Και πολλά από αυτά που λέμε μπορεί να είναι συνέπεια των νευρώσεών μας».

«Πιστεύω ότι οι αυστηρότεροι από εμάς τους κληρικούς στα θέματα της σεξουαλικής ηθικής είναι είτε πιο νευρωτικοί σε σχέση με τον ερωτισμό είτε κρύβουν τα περισσότερα και θέλουν να έχουν ένα άλλοθι. Εμφανίζονται δηλαδή αυστηροί για να μην επιτρέψουν στον απλό άνθρωπο να σκεφθεί πως αυτοί μπορεί να έχουν μια έντονη προσωπική ζωή, σχετική με αυτό που εξίσου έντονα καταδικάζουν. Αναμφισβήτητα, πάντως, όταν κάποιος ελέγχει τον ανθρώπινο ερωτισμό έχει στα χέρια του αλυσοδεμένους τους ανθρώπους».

Οι παπάδες οδηγούμε τα παιδιά στους ψυχιάτρους

«Ακούω κάποιους μητροπολίτες να λένε ότι ενδιαφέρονται για την ελληνική οικογένεια. Μακάρι να ενδιαφέρονταν, αλλά αδιαφορούν πλήρως και είναι και ανίκανοι να κάνουν κάτι για να αντιμετωπίσουν την κρίση στην οικογένεια. Οι περισσότεροι δεσποτάδες και παπάδες είναι ποιμαντικά ανύπαρκτοι και δεν έχουν σταθεί ποτέ στο πλευρό ενός ανθρώπου που έχει ανάγκη. Οχι να του δώσουμε ρετσέτες, αλλά απλά να σταθούμε πλάι του. Γιατί πολλές φορές αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος που έχει μια δυσκολία δεν είναι να του δώσουμε μια λύση, αλλά να δει ότι νοιαζόμαστε γι’ αυτόν.

 

Αυτήν τη στιγμή η ελληνική οικογένεια βρίσκεται σε τρομερή κρίση. Σήμερα, ένα τεράστιο ποσοστό νέων είναι παροπλισμένοι με ψυχικές διαταραχές· πολλές από τις οποίες οφείλονται σε κάποιους παπάδες που είναι λαύροι κατά των σαρκικών αμαρτημάτων. Εμείς οι παπάδες οδηγούμε τα παιδιά στους ψυχιάτρους. Οταν ακούω ψυχίατρο παπά να λέει ότι έχει θεραπεύσει ομοφυλοφίλους ξέρω ότι έχει αποπειραθεί να τους κάνει ψυχολογική λοβοτομή. Και τους έχει παραδώσει σε τρομερά βασανιστήρια και ενοχικά σύνδρομα. Ο διεθνούς κύρους κατάλογος της ψυχοπαθολογίας που εκδίδει η Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία εδώ και 50 χρόνια δεν θεωρεί την ομοφυλοφιλία αρρώστια. Υπάρχουν όμως Ελληνες παπάδες που τη θεωρούν αρρώστια. Και πιστεύω πως εκείνος που προσπαθεί να θεραπεύσει έναν ομοφυλόφιλο είναι ο ίδιος άρρωστος που χρησιμοποιεί ταλαίπωρους ανθρώπους για να δώσει τη δική του νευρωτική μάχη».

Αν μας βγάλετε τα γένια και τα ράσα, δεν είμαστε τίποτα

«Κοιτάξτε, εμείς οι κληρικοί στο μεγάλο μας ποσοστό εσωτερικά είμαστε τενεκέδες ξεγάνωτοι. Και προσπαθούμε να καλύψουμε την αίσθηση της εσωτερικής μας ανεπάρκειας. Γιατί πολλοί από εμάς, αν μας βγάλετε τα γένια και τα ράσα, δεν είμαστε τίποτα. Θα ήμασταν σκέτα μηδενικά. Ομως με αυτά τα συμπράγαλα που φοράμε αποκτάμε κύρος, μπορούμε να καθορίζουμε τις ζωές των άλλων, κρέμονται οι άλλοι από το στόμα μας, αποκτάμε εξουσία. Και έτσι νομίζουμε ότι θα αυξήσουμε την αυτοεκτίμησή μας. Κούνια που μας κούναγε. Δεν αφορά βέβαια τους πολλούς ότι δεν αυξάνουμε την αυτοεκτίμησή μας. Τους αφορά όμως ότι τους βασανίζουμε και τους οδηγούμε στον Καιάδα των ψυχοφαρμάκων που είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή. Επίσης, πολλοί κληρικοί θέλουμε να βρούμε κάποιον άλλο τρόπο να δείξουμε ότι έχουμε λόγο υπάρξεως. Ασχολούμαστε με το Σκοπιανό ή με άλλα παρεμφερή πράγματα –άσχετα με την αποστολή μας– για να δείχνουμε ότι κάτι έχουμε κάνει. Εχουν καμία σχέση αυτά με όσα δίδαξε ο Χριστός;».

Η πίστη δεν είναι καταναλωτικό αγαθό

«Οι βασικές αρχές του Χριστού είναι η αγάπη του ανθρώπου για τον Θεό και η αγάπη για τον συνάνθρωπο. Η σχέση με τον άλλο είναι βασική πηγή ζωής για τον άνθρωπο. Αλλά οι σχέσεις είναι περίπλοκες και χρειάζεται αγώνας για να είναι όσο γίνεται περισσότερο υγιείς. Η ερωτική πλευρά τους είναι η πιο καίρια. Και εκεί εύκολα γίνονται πολλές εκτροπές. Οσες περισσότερες τόσο λιγότερη πληρότητα ζωής υπάρχει. Και η πληρότητα στη ζωή έρχεται μέσα σε σχέσεις ουσιαστικές, που παίρνουν χρόνο, κόπο, θέλουν αγώνα. Αν ζητούν οι νέοι κάποιο συγχωροχάρτι δεν είναι πολύ διαφορετικοί από τους παπάδες που τους το αρνούνται».

«Στις μέρες μας ο Θεός είναι νεκρός. Τον έχουμε σκοτώσει και είμαστε ορφανοί. Τα λόγια που λέμε, τα μεγάλα, τα επουράνια, τα πνευματικά όχι μόνο δεν ακτινοβολούν πίστη, αλλά φανερώνουν την αγωνία μας να καλύψουμε την έλλειψη της πίστεώς μας. Γιατί η πίστη δεν μεταδίδεται με μπλα μπλα, αλλά ακτινοβολεί. Δεν λες εγώ πιστεύω, αλλά ο τρόπος που ζεις δείχνει ότι πιστεύεις. Σήμερα ο τρόπος ζωής όλων μας δείχνει ότι δεν πιστεύουμε. Προσεγγίζουμε την πίστη σαν ένα καταναλωτικό αγαθό. Εχουμε από αυτό, από εκείνο, τα έχουμε όλα και λέμε άντε τώρα να εξασφαλίσουμε και ένα οικοπεδάκι στον παράδεισο».

Advertisements

16 thoughts on “O Χριστός, το σύμφωνο συμβίωσης και οι περί ερωτισμού νευρώσεις των παπάδων

  1. Theoprovlitos

    Αντιφατικος και επικιδυνος ο Φαρος ως αρεστος σε αυτους που θελουν να αυτοδικαιωθουν ερμηνευοντας οπως τους βολευει αυτα που λεει.

    “Οχι την αντιμετώπιση του κακού με μια νομική και αστυνομική αντίληψη.”

    Να το δεχτουμε τουλαχιστον οτι προκειται περι ΚΑΚΟΥ. Διοτι σημερα απενοχοποιουντια τα παντα για να εφησυχαζουν οι συνειδησεις και να αμαρτανουν ανενοχλητα.

    Ας μας διδαξει πρωτα ο π. Φιλοθεος ποιο ειναι το καλο και ποιο ειναι το κακο και μετα ας μας πει και ποσο ελαστικα ειανι τα ορια τους. Ή μηπως κακο δεν υπαρχει και ΟΛΑ επιτρεπονται;

    «Ο Χριστός λέει ότι πορνεία και άλλα κακά πράγματα έρχονται από την καρδιά του ανθρώπου. Δεν καταδικάζει κανέναν αμαρτωλό”

    Να υποθεσω ομως οτι την πορνεια την ίδια και την μοιχεια την καταδικαζει ως πραξη. Ή μηπως όχι;

    “Κανείς δεν μπορεί να λέει εγώ είμαι ενάρετος και να κατηγορεί κάποιον άλλο σαν αμαρτωλό»…

    Τον εαυτο μας τουλαχιστον μπορουμε να τον καταδικαζουμε ή μας πιανει και εμας η ασυλία;

    “Αναμφισβήτητα, πάντως, όταν κάποιος ελέγχει τον ανθρώπινο ερωτισμό έχει στα χέρια του αλυσοδεμένους τους ανθρώπους».

    Ενω οποιος αφηνει τον ερωτισμό αχαλίνωτο ΔΕΝ τους έχει;

    “Ο Χριστός δεν μίλησε για τις προγαμιαίες σχέσεις”

    Αν δε κανω λαθος δεν μιλησε ουτε για κτηνοβασίες ούτε για αιμομιξίες. Επίσης, υπήρχαν προγαμιαίες σχεσεις την εποχή του;

    “Οι παπάδες οδηγούμε τα παιδιά στους ψυχιάτρους.Αυτήν τη στιγμή η ελληνική οικογένεια βρίσκεται σε τρομερή κρίση. Σήμερα, ένα τεράστιο ποσοστό νέων είναι παροπλισμένοι με ψυχικές διαταραχές· πολλές από τις οποίες οφείλονται σε κάποιους παπάδες που είναι λαύροι κατά των σαρκικών αμαρτημάτων”

    Αλλα ομως απο οσο γνωριζω από ενα ολοκληρο λυκειο που φοιτησαν και φοιτουν τα παιδια μου ΟΥΤΕ ΕΝΑ παιδι δεν εξομολογειται και εχει σχεση με παπαδες. Αναγκες για ψυχιατρο πολλές. Τωρα από και ως που οι ειναι οι παπαδες αυτοι στελνουν τα παιδια στους ψυχιατρους, μονο στον μικροκοσμο του π. Φιλοθεου θα ισχυει. Με ποσοστα εκκλησιασμου των νεων στην ενορια μας 1%, (στην ουσια δηλαδη των 4 παιδιων μου που δεν εχουν συναντησει στην εκκλησια ουτε ΕΝΑ συμμαθητη) που την ειδε ο π.Φιλοθεος την επίδρασηστην Ελληνικη οικογενεια. Εκτος αν εξομολογει καθε Τεταρτη στο “Σωτηρα” και καθε Παρασκευη στη “Ζωή”.

    “Οι περισσότεροι δεσποτάδες και παπάδες είναι ποιμαντικά ανύπαρκτοι και δεν έχουν σταθεί ποτέ στο πλευρό ενός ανθρώπου που έχει ανάγκη”

    ΣΩΣΤΟΤΑΤΟ.

    “Ο διεθνούς κύρους κατάλογος της ψυχοπαθολογίας που εκδίδει η Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία εδώ και 50 χρόνια δεν θεωρεί την ομοφυλοφιλία αρρώστια. Υπάρχουν όμως Ελληνες παπάδες που τη θεωρούν αρρώστια. ”

    Απο τετοιου τυπου “επιστημονικους” καταλογους ιδιαιτερα στον τομεα της ψυχολογιας της οποιας η κοσμοθεωρία ειναι εντελως αθεϊστικη έχω χορτασει. Αλλα αντε να δεχτω οτι δεν ειανι αρρωστεια. Δεν μας λεει ο π. Φιλοθεος τι ακριβως ειναι για να παρουμε και εμεις θεση.

    “τους βασανίζουμε και τους οδηγούμε στον Καιάδα των ψυχοφαρμάκων που είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή.”

    Ο καθενας γινεται οσο θυμα επιλεγει να ειναι. Στην εκκλησια υπαρχει και η ελευθερια να ΕΠΙΛΕΞΕΙΣ τον εξομολογο σου. Αυτοι που επιλεγουν τον αρρωστο, επιλεγουν αρρώστεια.

    «Κοιτάξτε, εμείς οι κληρικοί στο μεγάλο μας ποσοστό εσωτερικά είμαστε τενεκέδες ξεγάνωτοι”

    ΣΩΣΤΟΤΑΤΟ. Αλλα τι να πει κανεις για τους θεολογους; Αυτοι κι αν δεν εχουν καν λογο ύπαρξης.

    «Στις μέρες μας ο Θεός είναι νεκρός. Τον έχουμε σκοτώσει και είμαστε ορφανοί. Τα λόγια που λέμε, τα μεγάλα, τα επουράνια, τα πνευματικά όχι μόνο δεν ακτινοβολούν πίστη, αλλά φανερώνουν την αγωνία μας να καλύψουμε την έλλειψη της πίστεώς μας. Γιατί η πίστη δεν μεταδίδεται με μπλα μπλα, αλλά ακτινοβολεί».

    ΣΩΣΤΟΤΑΤΟ ΜΕΝ αλλα εγω βλεπω τον π. Φιλοθεο σαν μερος του προβληματος με αυτα που λεει. Ειναι σαν να βγαινουν καποιοι Πασοκοι και να μας μιλανε για το υγειες ΠΑΣΟΚ. Ή σαν να αντιμετωπιζει τον κοσμο σαν εκλογικη πελατεια: Αφου οι αλλοι οι παπαδες σας εταξαν αλλα και δεν τα επραξαν, αφου το κυβερνων κομμα ειναι διεφθαρμενο, αφου το ιερατειο δεν σας κανει τα χατιρακια, ελατε να σας τα κανω εγω. Μοιραζω αυτοκινητα χωρις τελη ταξινομησης και νομιμοποιω και αυθαιρετα.

  2. nventris

    ok thanx είναι από τα λίγα χριστιανικά κείμενα με τα οποία συμφωνώ. Ούτως ή άλλως θα έγραφα και την πηγή.

  3. ThodLak

    Ο πατέρας Φιλόθεος, αν και λίγο υπερβολικός στο στυλ αυτών που λέει επί της ουσίας έχει δίκιο. Η αυτοκριτική είναι χάρισμα που όσο περνάει ο καιρός λιγοστοί άνθρωποι την έχουν.
    Από τα πολύ καλά άρθρα καθώς δίνει έναυσμα για προβληματισμό και ταράζει τα λιμνάζοντα νερά.

  4. Theoprovlitos

    Ο π. Φιλοθεος δεν κανει ΑΥΤΟκριτικη. Κριτική κάνει. Συλλογικη ευθυνη δεν υπαρχει και εκαστος ειναι ο Θεος και η ψυχη του. Τα υπολοιπα τα θεωρω πληθυντικον ευγενείας.

    Ως κριτικη βεβαια καλως την κανει και πολλά από αυτα που λεει ειναι σωστα. Και αν μη τι αλλο δεν εχει ξ΄λυκινο και ευσεβιστικο λόγο. Αλλά παίρνει στο λαιμό του όλους αυτους που εψαχναν μια ευκαιρία και ενα αλλοθι για κρυφτουν πίσω από την πλατη του, και να αυτοδικαιωθουν ως αναμαρτητοι, απλά θεωρώντας καποια πραγματα ως ΜΗ αμαρτια.

  5. ThodLak

    Το κατά πόσο εμπεριέχει τον εαυτό του η όχι όταν αναφέρεται στο πρώτο ενικό, θεωρώ πως είναι συνάρτηση του πόσο ο αναγνώστης του εν λόγω άρθρου εμπιστέυεται τις προθέσεις του συντάκτη του. Εαν πιστεύει κανείς ότι πίσω από το “εμείς” τεχνηέντως κρύβει τον εαυτό του έτσι ώστε να καταγγείλει τους υπολοίπους, τότε δεν βγαίνει και πολύ ζουμί από το άρθρο καθώς ο συντάξας εκπίπτει στην ομάδα όσων απλώς καταγγέλουν. Η αίσθηση που μου δίνεται είναι πως ειλικρινώς τα αναφέρει και δεν κάνει στην τελική τίποτε άλλο απ’το να περιγράφει φαινόμενα τα οποία δυστυχώς είναι υπαρκτά (τουλάχιστον η δική μου παρατηρητικότητα τα έχει πολλάκις εντοπίσει σε εκκλησιαστικούς χώρους).

    Πιστεύω, χωρίς να διεκδικώ κανένα αλάθητο, πως σε μια εποχή με νεκρή θεολογία το να είναι κανείς καυστικός επιβάλλεται..

  6. Theoprovlitos

    Ασηζητητι χρειαζεται να ειναι κανεις καυστικος. Μαλιστα στο blog που εχω ξεκινησει λεω σιγα-σιγα να τους παραλαβω και τους παναγιωτατους και τους πανοσιολογιωτατους και τους θεοφιλέστατους και τους θεοπροβλητους. Η καθαρση πρεπει να γινει εκ των εσω. Πρεπει να αρχισουμε να φωναζουμε αν θελουμε να γινει ποτε κατι.
    Προς το παρον ομως παιρνω το μερος τους διοτι ευρισκονται σε αμυνα, γιατι απαξιωνονται μαζικα από καποιους μεγαλουποκριτες των ΜΜΕ οι οποιοι το παιζουν ΚΑΙ θεολογοι.

    Μετα ειναι και το αλλο: Μιλαει ο Ανθιμος, ο Αμβροσιος ή ο Πειραιως και ΟΛΟΙ τους επιτιθενται οχι επ αυτων που λενε αλλα εφ ολης της ύλης για να τους εξευτελισουν.
    Σαν να μου κανεις εσυ μια κριτικη και εγω να σου απαντησω: Μη μιλας εσυ διοτι τις προαλλες μεθυσες και την παρααλλη εριξες ενα μπινελικι στο αυτοκινητο. Α, έχεις και μεγαλη μυτη, κοιτα την μουρη σου στον καθρεφτη καλυτερα.

    Δηλαδη ακομα και ο Ανθιμος ΜΠΟΡΕΙ να εχει καποτε και δικιο. Το θεωρω αδικο να απαξιωνεται καποιος συνολικα.

    Παρ ολα αυτα, ειναι να μην αρχισω να γραφω για το παπαδαριό. Βασικα αν το κανω θα ειναι για να δειξω γιατι και εγω ο ιδιος αρνηθηκα 4 φορες να γινω ιερεας, σε διαφορετικες προτασεις. Δεν μου αρεσουν κατι αθείζοντες μπλογκερς που πυροβολουν την εκκλησια με συστημα και ναζιστικη ψυχροτητα αλλα με πολλην εμπαθεια.
    Αγαπω την εκκλησια, υποφερω για αυτην αλλα υποφερω και εξ αιτιας της. Τραγικο ειναι να το λεει κανεις. Η ελκκλησια αντι να θεραπευει δημιουργει τραυματα.

    Τωρα ο π. Φιλοθεος μου αρεσει οπως τα λεει αλλα δεν μου αρεσουν πολλα απο αυτα του λεει. ΑΛΛΟ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΑΛΛΟ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ. Στο πρωτο λες τα ιδια πραγματα με πριν αλλα προσαρμοσμενα στην σημερινη πραγματικοτητα. Στο δευτερο αλλαζεις και αυτα που πιστευες αυτοεξευτελιζομενος οτι μεχρι τωρα ελεγες στον κοσμο ΨΕΜΜΑΤΑ. Αν μου ελεγες ψεμματα χθες γιατι να πιστεψω οτι σημερα λες αληθεια;

    Αν οντως παντως βαζει και τον εαυτο του στην κριτικη ευχαριστως να παω να του τα σουρω και εκεινου. Θα το δεχτει ομως ή θα αποδειχθει οτι αλλοιως ειναι να τα σουρουμε εμεις στους αλλους σε μια εφημεριδα η οποια οπως και ναναι δημιουργει και καποιο image και αλλιως αν μας τα σουρει ο αλλος καταφατσα.

  7. ThodLak

    Κοίταξε, η ορθοδοξία είναι διαμάντι που λάμπει και μπροστά στις μικροψυχίες και τις κραυγές των ανθρώπων απλά η λάμψη της κρύβεται. Ο μόνος κίνδυνος που ελλοχεύει (κατά την άποψή μου πάντα που ενδέχεται να κάνω και λάθος) είναι η παραχάραξη της αλήθειας της – η μετατροπή της από εκκλησία σε θρησκεία. Δυστυχώς αυτή τη στιγμή ζούμε ιστορικά την απόλυτη παραχάραξη. Συζητάμε για πράγματα που θα έπρεπε να θεωρούνται αυτονόητα και όμως δεν είναι.

    Όταν ορισμένοι ιεράρχες εμφανίζονται ως θεματοφύλακες, δεν κάνουν τίποτε άλλο απ’το να κρύβουν με τον άλφα ή βήτα τρόπο προσωπικές τους αδυναμίες.
    Βέβαια, αδυναμίες έχουν όλοι οι άνθρωποι, το θέμα είναι ότι όταν οι αδυναμίες διαμορφώνουν συνειδήσεις υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.

    Ας μην έχουμε αυταπάτες. Ζούμε μια, κατά μεγάλο ποσοστό, εκκοσμικευμένη εκκλησία η οποία από όποια πλευρά να την δεις συνθλιβει την προσωπικότητα του ανθρώπου αντί να την εξυψώνει όπως είναι ο πραγματικός της ρόλος.

    Η εκκλησία φοβάται και τρέμει μόνο τον κακό της εαυτό. Αν θα κοιτάξουμε ιστορικά από την πρωτοεμφάνιση των αιρέσεων, θα διαπιστώσουμε πως το μόνο θέμα που υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει πάντα, είναι η θρησκειοποίηση του εκκλησιαστικού γεγονότος. Όσες φορές επιχειρήθηκε δημιουργήθηκε και μια αίρεση..

  8. Theoprovlitos

    Ναι βεβαια, αλλα μπορει και να εκπλαγουμε ομως. Δηλαδη καποιοι στην προσπαθεια τους να μην την καταστησουν “θρησκεια” κινδυνευουν να την καταστησουν ιδεολογημα ή διανοηση. Και απο την αλλη μερικοι που δεν θα το περιμενες να σταθουν σε μια δεδομενη στιγμη στο υψος των περιστασεων.

    Ας πουμε ειχα φρικαρει που τον Χρυσοστομο Σμυρνης τον αγιοκαταταξαν, διοτι λεγεται οτι ηταν και μασωνος. Απο την αλλη ακομα και εαν ηταν αντι να την κανει με ελαφρα πηδηματακια καθισε και τον κατακρεουργησαν.

    Εγω ζηλευω τις γριες και τους γερους που αναβουν τα καντηλια στα ξωκλήσια, και που προφανως αντιλαμβανονται την πιστη τους σαν παραδοση και θρησκεια χωρις ιχνος αμφισβητησης αλλα ταυτοχρονα εκπεμπουν μια αυρα αθωότητας και συμπαθειας που φανερωνει οτι αυτο που κανουν ειναι βιωμα και οχι φορμαλισμος.
    Δυστυχως δικη μας παθογενεια ειναι οτι δεν μπορουμε να γινουμε ουτε σαν αυτους ουτε κατι αλλο. Παλευουμε σαν χαμενοι να ανακαλυψουμε τι πιστευουμε μεσα απο διανοητικες διεργασιες.
    Τελικα δεν νομιζω πως το προβλημα ειναι τοσο το οτι η εκκλησια εγινε θρησκεια. Αλλα το οτι έγινε ΚΟΣΜΟΣ, εξουσια και εκκοσμικευση.
    Και αυτο με τρομαζει και ωρύομαι. Μηπως το ΕΛΛΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ απλα μεταλλαχθει σε ΕΛΛΑΣ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. Φαινομενικα ειναι διαφορετικα, αλλα ως προς την εκκλησιαστικο βιωμα το ίδιο και το αυτο. Να μην πω και χειροτερο.

  9. smemnios

    Το ότι μας σκανδαλίζει το γεγονός ότι ο άγιος Συμεών ο Νέος θεολόγος δηλώνει ότι ήταν σοδομίτης, το ότι από το (Γαλ. 3:27-28) έχουμε καταντήσει στο να μην μπαίνουν οι γυναίκες στο ιερό και να διαχωρίζουμε τους άντρες από τις γυναίκες στον ναό, το να μην κοινωνούμε αν δεν έχουμε νυστέψει την στιγμή που στην πρώτη εκκλησία μετά από τις αγάπες τελούσαν την θεία ευχαριστία και άλλα πολλά παραδείγματα, δείχνουν το πόσο εκτός εκκλησιαστικού φρονήματος είμαστε. Και για αποφεύγει παρεξηγήσεων δεν εξαιρώ τον εαυτό μου.

  10. egolpion

    @ smemnios

    μα…εκκλησιαστικό φρόνημα είναι αυτό που καθορίζει και διαμορφώνει η Εκκλησία. Γιατί θα έπρεπε να μείνει στατικά σε “θεσμούς” -διακόνισσες κλπ;

  11. Theoprovlitos

    Smemnie καλως τον
    (αν και αλλος ειναι ο οκοδεσποτης)

    Ποιον σκαναδαλιζει; Μαλλον λαθος κανεις. Δεν ξερω πάντως αν ο Αγιος Συμεων ήταν Σοδομίτης στο παρελθον του, αλλά δεν νομίζω να αγίασε εξ αυτου. Ο σοδομισμος δεν νομίζω να αγιαζει κανεναν, αλλα η εγκράτευσή του από όποιον μπορέσει να τα καταφερει.

    Ξερω αρκετους που τα καταφεραν. Αλλοι έπεφταν που και που ενώ άλλοι δεν προσπαθησαν καν. Και οποιος δεν μπορεσει ας παρακαλα τουλαχιστον τον Θεο να του δωσει χρονια να φτασει και στην ηλικια που η βιολογικη φθορα θα φερει και την εγκρατεια. Οχι απαραιτητα βεβαια, γιατι ακομα εχω χαραγμενη στη μνημη μου τη θλιβερη σκηνη του γερου που ενα βραδυ έτρεχε από χαρα σαν ελαφινα να ξεκλειδωσει την εξωπορτα για να μπάσει στο σπίτι τον μαυρο που από καπου ψαρεψε. Οι γεροντοκαψουρες δε απασχολησαν μεχρι και ειδικη επιτροπη της βουλής.

    Παντως υπηρξαν παμπολλοι αγιοι που ειχαν διαφορα “κουσουρια” και αγίασαν. Ο προτερος ΑΝΕΝΤΙΜΟΣ βιος σε πολλες περιπτωσεις είναι ΠΡΟΣΟΝ. Υπ αυτην τη εννοια το κουσουρι όντως μπορει να οδηγησει καποιον στην αγιοτητα περισσότερο από καποιον που το παιζει φυσιολογικος ενω ειναι στην πραγματικότητα ταφος κεκονιασμένος.

    Ο διαχωρισμός των ανδρων-γυναικων στο ναό με βρισκει ΑΠΟΛΥΤΩΣ συμφωνο και θυμώνω με τις ενορίες που δεν ισχύει. Δεν είναι μονο τα βαθεια ντεκολτε και τα αρωματα. Ειναι η κατινιά και η κυρατσιά καποιων μαντάμ. Το σπρωξιμο, το γυναικείο ψεμμα, η κουτοπονηριά να προσπερασουν τους αντρες για να κοινωνήσουν πρωτες. Αφου ξερω γυναικες που ερχονται στην πλευρα των ανδρων επειδη δεν αντεχουν τις υπόλοιπες. Συνεπως ακομα και εαν δεν υπήρχε αυτος ο διαχωρισμός ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΦΕΥΡΕΘΕΙ.

    Και αυτες τις κοσμικες κυρίες που ειναι κατά του αβάτου του Αγ. Όρους ΜΙΑ Κυριακή να έρθουν σε μια συνηθισμενη ενορία και να τις ριξεις στο κλίτος τον γυναικων, τελείωσε. Θα καταλάβουν. ΤΡΕΜΩ στην ιδεα να μπαίνω στο καραβακι για το Αγ Όρος στην Ουρανουπολη και να ειναι και ολες αυτες. Μα καλά ρε Σμεμνιε δεν σου εχει τυχει ποτέ να εισαι σε μοναστηρι στον κόσμο και να σκασει πούλμαν με προσκυνητριες;

    Αυτο για την νηστεια δεν ειναι ορθοδοξο δογμα, Μαλιστα προσφατα καποιος παραδοσιακος κατα τα αλλα ιερεας το καταδικασε σε εκπομπη της ΕΤ3. Εγραψε δε επ αυτου και βιβλίο. Τωρα αν ο καθε παπαδακος εχει δογματοποιησει την νηστεια πριν την κοινωνια ειναι σφαλμα δογματικο, χωρις να σημαινει οτι ειναι ωραιο να εχεις χλαπακιασει το πρηγουμενο βραδυ και οταν πας να κοινωνήσεις να ρεύεσαι ακομα.

    Διακονισες ισως κακως να μην υπάρχουν. Υπαρχουν ακομα στην Αιθιοπική Εκκλησια σαν κατωτερος βαθμος ιερωσύνης βεβαια. Αν υπαρχει Αιθιοπικη Εκκλησια κοντά να πας, ιδιαιτερα αν εχουν καμμια γιορτη. Ειναι πολύ ενδιαφέρον. Εχουν ακομα κυμβαλα και αλαλάζουν.

    Αυτο για το ιερο δεν ισχυει ακριβως. Δηλαδη στα γυναικεία μοναστηρια αλλα και οι νεωκόρισσες μπαινουν. Αν δε κανω λαθος κανενας δεν μπορει να μπαινει ανευ αδείας. Ένας λόγος για αυτο το ταμπού ήταν τα εμμηνα. Αλλα το ιδιο ισχυει και για τον αντρα που είχε ρευση ή εκσπερματιση την προηγουμενη. Δηλαδη δεν υπάρχουν διακρισεις. Αυτές οι παραδόσεις ισχυουν και από την Παλαια Διαθηκη.

    @ egolpion

    Έχεις κατα βαση δίκιο. Δηλαδη να το πω και αλλιως, δικη μας ειναι η εκκλησια ότι θελουμε την κανουμε αρκει να μην πεφτουμε σε αίρεση. Υπ αυτην την εννοια όμως θα μπορουσαμε και να επαναφερουμε σαν θεσμό την χειροτονία διακονισσών όπως και να καταργηθει η αγαμια των δεσποτάδων διοτι προφανως εχει ΤΡΑΓΙΚΕΣ παρενεργειες.

  12. ardalion Post author

    Ευχαριστώ πολύ όλους για τη συμμετοχή σας στη συζήτηση που έχει ανοίξει.

    @ ThodLak
    Προσωπικά, δεν γνωρίζω κανέναν ιεράρχη να ξεγυμνώνει τον εαυτό του και να είναι ειλικρινής με την κοινότητα που υπηρετεί. Δυστυχώς και οι αυστηρότεροι, οι δήθεν ηθικώτεροι και αγνώτεροι (!) ενδέχεται να τους δεις να ζουν ως πρίγκηπες στην απόλυτη χλιδή, σε σπίτια που θυμίζουν σαπουνόπερες… Μακάρι να απατώμαι… Προσωπικά δεν με χαλάει. Με ενοχλεί η υποκρισία και η χειραγώγηση του λαού, από όσους το παίζουν θεματοφύλακες, όπως εύστοχα λες.

    @ smemnios
    Εκτός ή εντός εκκλησιαστικού φρονήματος; Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι εξασφαλίζει το εντός; Ποιός; όχι πάντως όσοι είναι βαρεμένοι και αισθάνονται ότι εκπροσωπούν το γνήσιο εκκλησιαστικό βίωμα…

    @ Theoprovlitos
    Σκεφτόμουν εάν έχεις μετανιώσει που δεν έγινες τελικά ιερέας…

    Συμφωνώ μαζί σου για τις διανοητικές διεργασίες που μας εμποδίζουν να δούμε καθαρά τα πράγματα. Αλλά χαλάρωσε… αυτές οι γριές που λες και οι γέροι διασώζουν κάτι, μπορεί να κουβαλάνε κάτι που δείχνει έναν δρόμο. Όπως και νέοι, μέσα στην ψαραγορά, ας πούμε…

    Πάντως, νομίζω ότι αδικείς τον π. Φιλόθεο. H τριάδα των ιεραρχών που αναφέρεις φέρουν μια συγκεκριμένη νοοτροπία. Για την νοοτροπία τους μιλάμε που φανερώνει μια δυσκολία επικοινωνίας με το σήμερα και μια καθήλωση σε εποχή όπου η εκκλησία λειτουργούσε ως στήριξη ενός συστήματος. ΑΥΤΟ ΠΑΕΙ, ΠΕΡΑΣΕ.

    Ο Φιλόθεος, δεν δίνει καμιά υπόσχεση και καμιά βεβαιότητα. Και μιλάει και σε πρώτο ενικό και σε πρώτο πληθυντικό. Δικαιούται να μιλά και σε πρώτο πληθυντικό… Αυτό που κάνει με την σκληρή κριτική του είναι να δημιουργεί ρωγμές στα αυτονόητα και τις βεβαιότητες. Ταράζει τα λιμνάζοντα νερά, όπως γράφει ο ThodLak. Και εκεί βρίσκεται το ενδιαφέρον. Ό,τι αυτοεκτίθεται και ρισκάρει. Λίγοι το κάνουν από τον κλήρο. Ελαχιστότατοι…

    Ο Φιλόθεος είναι τόσο επικίνδυνος όσο είναι και ο καθένας που εκφέρει δημόσια τη γνώμη του. Που έχει το θάρρος να εκτίθεται χωρίς φόβο κόστους. Ο καθένας ερμηνεύει με τα δικά του κριτήρια. Γιατί σε ενοχλεί που αποενοχοποιούνται τα πάντα; Και γιατί εφησυχάζουν οι συνειδήσεις που δεν λειτουργούν ενοχικά; Άλλο και τούτο…

    Εάν τη βρίσκεις ΕΣΥ και δεν ταλαιπωρείσαι να ζεις ενοχικά ΕΣΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ άσε τους άλλους να ζουν ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ χωρίς τις δικές σου ενοχές. Τουλάχιστον όσον αφορά την πίστη και τον τρόπο που σχετίζεσαι με τον Θεό το ενοχικό πλαίσιο είναι μια δυνατότητα αναφοράς. Το θέμα είναι πόσο αυτό το πλαίσιο επιτρέπει να μια αγαπητική προσέγγιση ή είναι αποκλειστικά ένα πλαίσιο φόβου μπροστά σε μια αυθεντία, σε έναν τιμωρό κριτή και όχι σε ένα πατέρα που νοιάζεται για τα παιδιά του.

    Το ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό είναι διατυπωμένο μέσα στην Κ.Δ. από τον Χριστό. Μην ζητάς άλλες συνταγές. Αγάπησε τον πλησίο σου, και τον εχθρό σου. Μπορείς; αντέχεις; γιατί περιμένεις μια έτοιμη συνταγή;

    Φυσικά υπάρχει κακό κάθε φορά που αστοχείς… Μήπως είναι καλύτερα να μιλούμε για αδυναμία;…

    Το τι είναι αμαρτία είναι μια πολύπλοκη υπόθεση για τα ανθρώπινα. Το θέμα είναι ποιος είναι ο αναμάρτητος και όχι ποιος είναι ο αμαρτωλός. Θεολογικά μετά την πτώση το ανθρώπινο γένος φέρει τους δερμάτινους χιτώνες, κουβαλά τη θνητότητα και ό,τι σημαίνει η τάση αυτονόμησης του εγώ από τη σχέση και την αναφορά. Όταν ο Ιησούς προτρέπει όποιος είναι αναμάρτητος να λιθοβολήσει την πόρνη προτρέπει σε έναν στοχασμό διατυπώνοντας μια βασική αλήθεια. Εσύ είσαι ελεύθερος να ζητάς αμαρτίες, δίκες και καταδίκες. Ως τί όμως μιλάς; πόσο υπεράνω είσαι; Και μιλάς για «κουσούρια» κάποιων που αγίασαν….

    ΤΟ ΚΟΥΣΟΥΡΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΜΑΡΤΙΑ, δηλαδή η τάση να μη μπορεί να αδειάσει το εγώ του και να ελαφρύνει, άρα μπορεί να είναι τα πάντα και όχι μια συγκεκριμένη πρακτική, που γιά σένα περιορίζεται αποκλειστικά στον ερωτικό προσανατολισμό!!!

    Αν καταδικάζεις τον εαυτό σου θα υποστείς και τις συνέπειες… Αν τη βρίσκεις, όπως είπα παραπάνω…

    Προγαμιαίες σχέσεις υπήρχαν πάντοτε. Απλά το θέμα ενοχή προκύπτει μάλλον με τις ερμηνείες στην Κ.Δ. και ιδίως στον Παύλο. Το γεγονός ότι ο ερωτισμός έχει χρησιμοποιηθεί ως μέσον χειραγώγησης είναι πασίγνωστο. Σε παραπέμπω στην Ιστορία της σεξουαλικότητας του Φουκώ. Και μη σκεφτείς αν είναι ή δεν είναι άθεος. Μπορεί να είναι κάποιος τέλειος στη δουλειά του και σωστός στις αναλύσεις τους και ας μην ανήκει στην καθ’ ημάς Ανατολή…

    Ο Φιλόθεος μπορεί να έχει μια άποψη για τους νέους γιατί έχει μιλήσει με πάρα πολλούς από την εποχή που ήταν στην Αμερική και από τη δεκαετία του ’70 που επέστρεψε Ελλάδα. Ναί, υπάρχουν γονείς που συμβουλεύονται ιερείς που υποδεικνύουν ψυχίατρους για θεραπείες με χάπια. Το ερώτημα είνα για ποιους λόγους… Και εδώ αρχίζουν τα οικογενειακά δράματα για αγόρια ή κορίτσια που διαφέρουν… με γονείς που θέλουν να τα «ισιώσουν» κατ’ εικόνα τους!

    Και ξανασκέφτομαι:
    πόσο μπορεί να σκανδαλίζει συνειδήσεις το ότι όλοι καλούνται να χαρούν στην Ανάσταση: ΝΗΣΤΕΥΣΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΝΗΣΤΕΥΣΑΝΤΕΣ!!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s