Η Καλομοίρα, ο πατριάρχης και ο Λαζόπουλος

Σήμερα είναι της «βουβής» αλλά δεν σιωπώ. Όταν είδα την τελευταία εκπομπή του Λαζόπουλου, αυτή με τη Γιάννα Αγγελοπούλου, αναρωτήθηκα πόσο έγραψε η αποστροφή του προς το κοινό για την ευλογία της Καλομοίρας από τον οικουμενικό πατριάρχη, κάνοντας ταυτόχρονα αναφορά για το ότι όφειλε να ευλογήσει ο Βαρθολομαίος και απεργούς… 

 

Πετυχαίνει να κάνει αντιπολίτευση

Νομίζω ότι στο σχολιασμό του υπάρχει η αντίληψη που βλέπει στην Εκκλησία αυτό που αντιλαμβάνεται μια μεγάλη μερίδα καλόπιστων δημοσιογραφούντων: έναν θεσμό ο οποίος στην καλύτερη περίπτωση έχει να προσφέρει, και είναι κάτι σαν κοινωνική πρόνοια ή κάτι ομόλογο της παιδείας. Και εκεί αρχίζει η κριτική. Αν και τις περισσότερες φορές είναι κατάκριση! 

Θα ήταν αφέλεια να πιστέψω ότι ο Λαζόπουλος νοιάστηκε για το κύρος της Εκκλησίας. Ούτε μπορώ να σκεφτώ πως θέλει να σώσει την Εκκλησία. Το πιο σίγουρο είναι ότι ενδιαφέρεται για θεαματικότητα. Και τα καταφέρνει τέλεια. Και συμφωνώ μαζί του σε πάρα πολλά, γιατί πετυχαίνει να κάνει αντιπολίτευση, αρθρώνοντας έναν αντίλογο για τα αυτονόητα που μας βασανίζουν και δυσκολεύουν την καθημερινότητά μας. Κι ας χαλάει τη μικροαστική αισθητική που ενοχλείται με τον παλμό του κοινού του. Του τόσο ζωντανού κόσμου.

 

Χοντροκομμένη απλοποίηση

Ωστόσο, η επιλογή του να χρησιμοποιήσει πλάνα της υποδοχής της Καλομοίρας από τον πατριάρχη ήταν άστοχη και είχε δημαγωγικό χαρακτήρα.

Υπάρχουν φορές που αυτό που χτυπάει είτε με τη σάτιρα είτε με τη στηλίτευση, δηλαδή έναν ηθικισμό, μέσα σε αυτόν βουλιάζει ο ίδιος για να αναδείξει τα θέματά του. Τότε ο λαϊκός Λαζόπουλος μετατρέπεται σε λαϊκιστή. Και ο λαϊκιστής με αφήνει παντελώς αδιάφορο. Όπως τώρα με την Καλομοίρα. Σίγουρα στο γυαλί το μαύρο ράσο ενός πατριάρχη και τα άσπρα γένια του  κάνουν καταπληκτική αντίθεση με τη νεανικότητα και την κοριτσίστικη φάτσα μιας ελληνοαμερικάνας τραγουδίστριας, ενός μιντιακού κατασκευάσματος, που εκμεταλλεύονται όλες οι μεσημεριάτικες εκπομπές (και που είσαι ακόμη!!!). Όταν μπαίνει και ο Λάκης σε αυτό το παιχνίδι τη θέση της στηλίτευσης καταλαμβάνει η χοντροκομμένη απλοποίηση και η κηρυγματική αποδοκιμασία.

Ξεχνάει, όμως, ο Λαζόπουλος τη θέση που έχει ο πατριάρχης, όπως και κάθε ποιμένας: δεν μπορεί να αρνηθεί σε κανέναν την ευχή του, εφόσον του ζητηθεί, προσωπικά. Έτσι κι αλλιώς προσεύχεται για όλους σε κάθε λειτουργία, σε κάθε ευχαριστιακή σύναξη, υπέρ πάντων και πασών και μάλιστα υπέρ όσων βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση, ταλαιπωρούνται, είναι ασθενείς ή αιχμάλωτοι… Επομένως ευλογεί και εύχεται και γιά τους απεργούς, τους άνεργους και κάθε κατατρεγμένο. Το θέμα είναι τι γίνεται όταν στο σκηνικό εισβάλλουν κάμερες και δημοσιότητα.

Αλήθεια, ποια εξουσία –πολιτική, καλλιτεχνική, θρησκευτική– δεν έχει λατρέψει τα μήντια;

 

Χρειάζεται διάκριση

Δεν μπορώ να φανταστώ τον πατριάρχη, όπως και κάθε κορυφαίο εκπρόσωπο της Εκκλησίας να γίνεται μαϊντανός σε κάθε δημόσιο ή κοινωνικό γεγονός. Όπως και δεν μπορώ να τους φανταστώ σε μια ερημία. Χρειάζεται διάκριση. Και εκεί είναι ο κόμπος… ο αυτοέλεγχος αλλά και ο ρόλος των συνεργατών!

Θέλω μια Εκκλησία παρούσα στη ζέουσα πραγματικότητα, αλλά Εκκλησία δεν σημαίνει κλήρος. Περιλαμβάνει και τον λαό, και φυσικά στη θεολογική της διάσταση, μαζί με τον Θεό, συνιστά μια άλλη πραγματικότητα, έναν οργανισμό, μοναδικό που υπερβαίνει τη στενότητα του ορθολογισμού. Άρα, επανορθώνω: θέλω τον κλήρο να κάνει καλά τη δουλειά του, και εκτός από την τέλεση των μυστηρίων και την κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών τον θέλω δρώντα στον κοινωνικό ιστό και, κυρίως στην ενορία του. Φαντάζομαι κάτι τέτοιο θα θέλει και ο Λαζόπουλος: κληρικούς που δρουν, που είναι παρόντες και όχι κλεισμένοι στους μικρόκοσμούς τους, να φαντασιώνονται εχθρούς και δαίμονες.

Πριν από λίγα χρόνια ο αρχ. Χριστόδουλος φωτογραφιζόταν στο θέατρο της Ντενίση. Της έδωσε και αυτός την ευχή του, όπως ο πατριάρχης στην Καλομοίρα. Στα δύο γεγονότα υπάρχει σαφώς η διαφορά ότι η Καλομοίρα επεδίωξε να συναντήσει τον Βαρθολομαίο. Όπως και ο Σάκης, παλαιότερα.Προσωπικά δεν με χάλασε, που ο Βαρθολομαίος δεν σνόμπαρε ούτε τον Σάκη ούτε την Καλομοίρα. Κι ας ενοχλεί τη σοβαροφάνειά μας. Στη Ντενίση πήγε ο Χριστόδουλος σαν απλός θεατής. Μπορώ να δω στην κίνησή του ένα μήνυμα καταλλαγής εκκλησίας και θεάτρου, όταν την ίδια εποχή, τον Ιούλιο του 2004, η καταπληκτική παράσταση του Αριστοφανικού Πλούτου με τον Λαζόπουλο (είχε δώσει ρέστα) απαγορευόταν μετά από την παρέμβαση του Δημάρχου Σερρών Γ. Μωυσιάδη  και του μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης (βλ. σχετ. δημοσίευμα). Και τότε, θυμάμαι ότι ο Χριστόδουλος, κακώς, είχε μπερδέψει το κήρυγμα με τον Αριστοφάνη. Πώς ξεχνιέται αυτή η εμπειρία;

 

O Λάκης Λαζόπουλος στην ευφρόσυνη παράσταση του Πλούτου. Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης. Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης. Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου.

Κλείνω προς το παρόν αυτές τις άτακτες σκέψεις για να πω ότι θαυμάζω τον Λάκη Λαζόπουλο για την αυτοσχεδιαστική του ευφυία, και την καλλιτεχνική του ιδιοσυγκρασία. Πολλές φορές όταν βλέπω την εκπομπή του νιώθω ότι είμαι σε σχολική εκδρομή! Επειδή, όμως, είναι ο απόλυτος δέκτης των καιρών θέλω από αυτόν, εγώ ο αφελής, να μην αποσιωπά τίποτα ούτε να αυτολογοκρίνεται: εάν θέλει να είναι δίκαιος και σωστός, και προτού τον πιάσει η γλυκειά ραστώνη της επιτυχίας, οφείλει να μιλήσει και για επώδυνα θέματα, να αγγίξει, ας πούμε, για παράδειγμα το δημοσιογραφικό ιερατείο που είναι υπεράνω πολλών αρχών… λέω εγώ, ο αφελής.

Advertisements

5 thoughts on “Η Καλομοίρα, ο πατριάρχης και ο Λαζόπουλος

  1. Theoprovlitos

    Για το θεμα με την Καλομοιρα συμφωνω. Δηλαδη πηγαν οι απεργοι στον Πατριαρχη και δεν τους ευλογησε;

    Ομως αυτη η αναφορα από τον Λαζοπουλο με κανει να σκεφτομαι μηπως ΔΕΝ ήταν απλά αστοχια αλλα στοχευε στην απαξιωση καποιου θεσμου. Βεβαια είναι λιγο ευτελης ο λογος να παει η αλλη να ζηταει την ευχη του Πατριαρχη μονο και μονο για ενα χαζοδιαγωνισμο (του οποιου παλαιοτερα ήμουν οπαδός). Εκτος αν κσποιοι εγκεφαλοι στην ΕΡΤ την συρανε μεχρι εκει θεωρωντας ως δημοσιες σχεσεις ακομα και την ευχη του Πατριαρχη.

    Τωρα με τον Λαζοπουλο γενικως όσο περναει ο καιρος τοσο κουμπωνομαι. Διοτι προωθει συγκεκριμενη ηθικη κομενη και ραμενη στα μετρα του, συγκεκριμενες πολιτικες γραμμες και κοινωνικες θεσεις. Και οπου εχει δικιο εχει δικιο αλλα οπου εχει αδικο γινεται σκληρος και δογματικος. Δεν μου αρεσουν οι στρατευμενοι καλλιτεχνες κυριως οι ηθοποιοι.
    Μετα παλι ο ηθοποιος πρεπει να ειναι και λιγο σαν εξομολογος και πνευματικος. Αυτος που προσερχεται σε αυτον σαν θεατης μπορει να ειναι ο οποιοσδηποτε. Δεν μπορεις λοιπον να απαξιωνεις καποια πιστευω με τοση αυτοπεποιθηση και να λειτουργεις ως μονοκρατορας που περνα καποια ιδεολογικη γραμμη σε ενα πληθος που παραληρει χειροκροτωντας την καθε σου λεξη. Με τρομαζει αυτο. Δεν υπαρχει κανενας αντιλογος. Κανενας διαλογος.
    Στην σατυρα βεβαια διαλογος δεν μπορει να υπαρξει αλλα γιατι εντελως καρδιακα αντιλαμβανομαι ποτε αυτο που κανει ειναι σατυρα και δεν με πειραζει και πότε περναει γραμμη σαν απολυτως αρχων;

  2. manitaritoubounou

    Πάντως , για να πούμε όλη την αλήθεια, ο Πατριάρχης μας, όλο με κυριλέ ανθρώπους συνδέεται με ευλογίες και διακρίσεις.

    Τωρα όσον αφορά τον Λάκη, κένει το πολιτικο του κομματι τόσο, όσο την ανεχεται το καναλι και το λαϊκό αυτί. Απ αυτην την αποψη δειχνει πολύ εξυπνος.

    ΥΓ Η ευλογίες ηια αντ-αγωνσιτικές εκδηλώσεις μου φαίνονται “κάπως”. Παράβαλε ευλογίες σε “αθλητικούς” αγωνες που η ντοπα παει συννεφο… Λιγη διάκριση δεν θα έβλαπτε και για τις Πατριαρχικές ευλογίες… ή “ευλογίες”…

  3. ardalion Post author

    @ theoprovlitos
    Χαίρομαι πολύ που είναι ελεύθερος ο Λαζόπουλος να λέει απόλυτα ελεύθερα και δημόσια τη γνώμη του, να μη λογοκρίνεται από κανέναν και εν τέλει να εκτίθεται και ο ίδιος σε κριτική. Σε δημοκρατία ζούμε. Ο Ευριπίδης αποκαθήλωνε στην αρχαιότητα την πολυθεϊα που πίστευε ο κοσμάκης. Και ο Αριστοφάνης το τι έσερνε σε δημόσια πράγματα δεν λέγεται! Και εσύ, είσαι ελεύθερος να ασκήσεις κριτική πάνω σε όσα λέει. Ο καθένας περνάει κάτι, ένα μήνυμα, μια ιδεολογία. H αντίθετη άποψη δεν σημαίνει ότι απαξιώνει κάτι. Το θέμα είναι πόσο πειστικός είσαι σε όσα λες. Εάν κάποιος είναι δογματικός κάνει μπαμ!

    Προσωπικά πιστεύω ότι η σάτιρα είναι μια αρκετά συντηρητική κριτική και αποθέωνει τα γούστα ενός μέσου κοινού. Και ο Λαζόπουλος έχει ευστοχία στην κρίση του, στον κοινωνικό σχολιασμό του, για αυτό και το κοινό παραληρεί από ενθουσιασμό (αν και δεν ξέρω μέσα στο στούντιο εάν υπάρχουν οι ειδικοί που καθοδηγούν τον κόσμο στις εκδηλώσεις του…) Όπως λέει και το manitari λέει και όσα αντέχει το κανάλι ή το λαϊκό αυτί να ακούσει. Εάν φαίνεται ως μονοκράτορας ή ως απόλυτος άρχοντας δεν φταίει εκείνος, αλλά το γεγονός ότι δεν υπάρχει το αντίπαλο δέος… Είναι όμως και το είδος που υπηρετεί one man show. Και εκεί είναι κυρίαρχος στο παιχνίδι, on stage.

    @ manitari
    Ας μην γενικεύουμε. Νομίζω ότι ο οικουμενικός πατριάρχης είναι διακριτικός και σε εμφανίσεις και σε δηλώσεις. Ναι, φαίνεται να συναναστρέφεται με κυριλέ ανθρώπους. Όταν βγαίνει από το Φανάρι είναι κοντά και στον απλό κόσμο. Όπως μπορεί να είναι κοντά σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη και δεν θα δείξουν ποτέ τα κανάλια (γιατί μπορεί να συμβαίνει εν κρυπτώ) ούτε θα τραβήξουν την προσοχή των μήντια.

    Σχετικά με την ντόπα τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα. O πατριάρχης δεν ευλογεί τη ντόπα. Ευλογεί, δηλαδή επιδοκιμάζει την προσπάθεια αθλητών που ενδεχομένως παίρνουν αναβολικά, αλλά μπορεί και να μην παίρνουν φάρμακα για επιδόσεις.

    Αναρωτιέμαι τί σημαίνει όλη αυτή η όψιμη εθνική ντροπή! Ενόψη άλλων εθνικών ζητημάτων (Σκόπια) ή απίστευτων ανατιμήσεων στην αγορά ή ακόμα και του ασφαλιστικού και γενικότερα του θέματος των ταμείων, μου φαίνεται ύποπτη η ανακίνηση ενός κοινού μυστικού των «αγνών» Ελλήνων, των παιδιών που ακουμπούν τα μετάλλια στα πόδια της μητέρας Ελλάδας, που ανταγωνίζονται άλλους «αθλητές»-κατασκευάσματα μιας βιομηχανίας βαρειάς ετών πρωταθλητισμού.

  4. Theoprovlitos

    O Λαζοπουλος σιγουρα ειναι ταλενταρα. Σε αυτο δεν υπαρχει αμφιβολια. Και βεβαια ίσως να μην φταιει εκεινος που η σατυρα σε στυλ talk show ειναι εξ ορισμου λιγο φασίζουσα. Διοτι εξ ορισμου δεν υπαρχει αντιλογος.

    Εχω την αισθηση ομως οτι ο Λαζοπουλος δεν κανει αντιπολίτευση μονο, (που δοξα τον Θεο που την κανει) αλλα επιβαλλει και μια αποψη και μια ιδεολογικη γραμμη που στην καλυτερη περιπτωση ειναι αυστηρα δικη του, στην χειροτερη υποβαλεται από συγκεκριμενο πολτικο χωρο και στην χείριστη επιβαλλεται από καποια εκδοτικα κεντρα τα οποια π.χ. κρινουν οτι ειναι στα συμφεροντά τους να διαλυθει ο δικομματισμος, και να ενισχυθουν καποια μικρα κομματα ωστε σε περιβαλλον ακυβερνησιας τα συμφεροντα αυτα να γινουν ακομα πιο παντοδυναμα. Δεν το λεω επειδη ειμαι υπερμαχος του δικομματισμου, ειναι ζητημα εαν εχω ψηφισει 3-4 φορες μεγαλο κομμα τα τελευταια 27 χρονια σε ολες τις εκλογες (ευρωβουλη, βουλη, νομαριχακες κλπ). Αλλα οταν καποιοι μεγαλοκαρχαριες των ΜΜΕ καθοδηγουν τον κοσμο προς καπου, και μαλιστα σχεδον φωτογραφικα προς τον ΣΥΡΙΖΑ εγω τον Λαζοπουλο αρχιζω και τον φοβαμαι.

    Οτι η σατυρα ειναι και λιγο φτηνη εχεις δικιο. Δεν ξερω αν εχεις δει μια κωμωδιουλα με τον Eddy Murphy που εκανε τον υπερβαρο και πηγε με την κοπελια του σε ενα Talk show αλα Λαζοπουλο και ο showman τον εξευτελισε υπό τα χειροκροτηματα του κοσμου.
    Και οταν ο mUrphy ξαναπηγε στο μπαρ σαν αδυνατος και αγνωριστος και πηρε το μικροφωνο και ξεφτελισε τον showman το ιδιο κοινο γελαγε με τον εξευτελισμο αυτού που πριν χειροκρτοτουσε.
    Η σκηνη αυτη μου αφησε λιγο την αισθηση της δικαιας εκδικησης του στυλ “καποιος επρεπε να του τα σουρει και αυτου του κερατά.”

  5. manitaritoubounou

    @ Ardalion

    Θα δεχτώ, απ’ όσα γράφεις, δυο παρατηρήσεις σου:

    1) Ότι ο πατριάρχης είναι “υποχρεωμενος ” να ευλογει και με κέμερες και ότι δεν γνωρίζουμε τι κανει εν κρυπτω. Οι Οφικιάλιοι όμως δεν είναι πτωχοί….

    2) Το πότε ξεσκεπάστηκε δημόσια η ντοπα δεν ειναι τυχαιο. Προσωπικά όμως επειδη εχω ασχοληθει χρονια με το θεμα, δεν κανω πίσω. Αλλοιως θα έπρεπε ν ασιωπησουμε.

    Καλη Ανασταση αδελφε.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s