επί πτερύγων δρακόντων

 

Όταν η Μήδεια έχει σκοτώσει τα δύο παιδιά της εμφανίζεται επάνω στο αμάξι που το οδηγούν πτερωτοί δράκοντες. Μοιάζει με εκείνο του Τριπτόλεμου, όπου φτάνει στο βασίλειο της Περσεφόνης. Σε μια αρχαία αγγειογραφία το φτερωτό άρμα της Μήδειας το σέρνει ο Οίστρος. Σύμφωνα με την υπόθεση της ευριπίδειας τραγωδίας:
Μήδεια δὲ τοὺς ἑαυτῆς παῖδας ἀποκτείνασα, ἐπὶ
ἅρματος δρακόντων πτερωτῶν, ὃ παρ’ Ἡλίου ἔλαβεν, ἔποχος γενομένη
ἀποδιδράσκει εἰς Ἀθήνας κἀκεῖσε Αἰγεῖ τῷ Πανδίονος γαμεῖται.
Η Μήδεια του Δημήτρη Παπαϊωάννου έδινε από την αρχή την υπερκόσμια ιδιότητα της ηρωίδας: η Μήδεια δεν είναι ένα συνηθισμένο πλάσμα, ήταν δεινή φαρμακουργός, έλεγαν ότι μάνα της ήταν η Εκάτη, αλλά συνδέεται και με τον αέρα. Το τελευταίο αυτό στοιχείο, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου το έδωσε με το καταπληκτικό κοστούμι που θύμιζε φτερούγες πουλιού και ανάλογα με την κίνησή τους μερικές φορές γινόταν ένα μαγικό κουκούλι που προστάτευε την ευαίσθητη εγγονή του Ήλιου.
Περιδιαβαίνοντας τα σπίτια της Πομπηίας το βλέμμα μου αιχμαλωτίστηκε από μια γυναικεία μορφή, καμωμένη από ψηφίδες σε μια αψίδα, πάνω σε μια fontana. Τώρα, προσέχω καλύτερα την εικόνα: η μορφή εγγράφεται μέσα σε ένα σχήμα που μοιάζει με κοχύλι αλλά θα μπορούσε να είναι και πτέρυγες. Η σχέση της εικόνας με το νερό παραπέμπει στην ανάδυση της Αφροδίτης από ένα κοχύλι και όχι στη γέννηση της θεάς από τη θάλασσα όταν τα κύματα σπρώχνοντας τα ματωμένα γεννητικά όργανα του Κρόνου, σχημάτισαν έναν παράξενο αφρό γύρω από τις σάρκες που έλαβε μορφή γυναίκας, και βγήκε στη στεριά της Κύπρου.

Η Μήδεια του Παπαϊωάννου, που ερμηνεύει μοναδικά η Ευαγγελία Ράντου, προστατευόμενη του Ηλίου (Φοίβος Παπαδόπουλος) επί σκηνής, άλλες φορές μοιάζει να μην πατάει στη γη αλλά βρέχεται και κινείται με άνεση και στο νερό. Οι ομοιότητες του αρχαίου ψηφιδωτού με τη Μήδεια (2) στα μάτια μου είναι αληθινές ή έχω μια παραίσθηση;  Σαν μέσα σε μια οπτασία βλέπω πως η Αφροδίτη μετάνοιωσε για τον έρωτα που έστειλε στη Μήδεια για τον Ιάσονα. Βλέπω τη μορφή της αφρογέννητης και την ηλιογέννητη να ενώνονται σε ένα μαγικό σώμα. Η αποθεωμένη ηρωίδα του Ευριπίδη γίνεται ένα με τη θεότητα που λατρευόταν στον Ακροκόρινθο. Αν δεν υπήρχε η ιστορία της γέννησης της Αφροδίτης από το κοχύλι θα μιλούσα για μυστική επικοινωνία μεταξύ δημιουργών ή μια παράξενη σύμπτωση.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s