H Madonna στην Αθήνα. Οι εντυπώσεις μου

Τραγούδησε επί σκηνής μόνη σε ένα κοκτέιλ ποπ, φάνκυ, με μικρές δόσεις ροκ και ηλεκτρονικούς τόνους. Χωρίς σαπόρτ. Επί δύο ώρες. 9:15 έως 11:15. Ακριβώς. Σε ένα υπερπλήρες στάδιο στάθηκα όρθιος και άνετα στην αρένα. Το θέαμα που είχε αναγγελθεί εδώ και καιρό ήταν φτιαγμένο για τη μεγάλη τουρ της Madonna Louise Veronica Ciccone, η οποία λανσάρει τη τελευταία της δουλειά Hard Candy.

Η παρουσία της ικανοποίησε το κοινό της Αθήνας αν και το άφησε παγωμένο στο φινάλε. Με μια υπόκλιση χαιρετισμού κι ένα χαμόγελο ευχαρίστησης κι ανακούφισης έφυγε και δεν ξαναγύρισε προς μεγάλη θλίψη του κόσμου.

Το αποφάσισα τελευταία στιγμή. Την προηγουμένη. Και πήγα να τη δω. Δεν είμαι φανατικός θαυμαστής της. Το κοινό όμως που είχε κατακλύσει το Ολυμπιακό στάδιο έμοιαζε να γνωρίζει όλα της τα σουξέ. Το εντυπωσιακό ήταν οι ηλικίες. Μεταξύ 30 και 60. Δεν έβλεπες πολύ νεανικό κοινό, μαθητές και εφήβους. Να ήταν το ακριβό εισιτήριο ή το ότι δεν τους αγγίζει στην Ελλάδα;

Η Madonna μ�σα στους πολλούς ρόλους της συνεχώς θυμίζει ότι ο σκοπός της είναι να προσφ�ρει οφθαλμόλουτρο στο κοινό της.

Η Madonna μέσα στους πολλούς ρόλους της συνεχώς θυμίζει ότι ο σκοπός της είναι να προσφέρει οφθαλμόλουτρο στο κοινό της.

 

Πρωτοάκουσα για τη Madonna από τον Γιάννη Πετρίδη. Μετά από έναν φίλο μου ροκά ενημερωμένο που έπαιζε στο κασετόφωνο του αυτοκινήτου το Like a virgin. Η κοριτσίστικη φωνή που υποσχόταν πολλά και η φήμη της έφτανε στην Ελλάδα από τότε έδειχνε ότι έπαιζε με το όνομά της. Μια Madonna πλάσαρε ένα τραγούδι για μια παρθένο.  Ήξερε καλά τις ιστορίες της Βίβλου από την αυστηρή θρησκευόμενη οικογένειά της. Το όνομα περιέχει ιδιότητες, και η Madonna ενστερνιζόμενη αυτή την αρχή προσπάθησε σε όλη την καριέρα της να συνάψει στο προφίλ της έννοιες και νοήματα που ανακαλούσαν μηνύματα της θρησκευτικής κουλτούρας της Δύσης. Ακόμα και η κόρη της ονομάζεται Λούρδη! Βέβαια, δεν περιορίστηκε σε αυτό. Προσπάθησε να ενστερνιστεί ρόλους και συμπεριφορές διαφορετικών κοινωνικών τύπων, ὠστε να ανανεώνει διαρκώς το ενδιαφέρον του κοινού της.

 

Το παιχνίδι με τη σεξουαλικότητα είναι αδιαχώριστο με τη δημόσια εικόνα της Madonna.


Αυτό λοιπόν που είδαμε στην Αθήνα ήταν ακριβώς ένα show επίδειξης της συλλογής των προσωπείων που φόρεσε η ιταλοαμερικάνα σταρ για να μπορεί να είναι στο μουσικό προσκήνιο και να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των ευπώλητων άλμπουμς.

«Βγάλτα όλα».

Το φιλί στη σκηνή της Αθήνας καταχειροκροτήθηκε από το κοινό. Κοντά μου μια ομάδα ούρλιαζε: «Βγάλτα όλα».

 

Παίζοντας με την ανθρώπινη φύση, θρησκευτική ενοχή και σεξουαλικότητα, εμφανίζεται άλλοτε ως σέξυ ξελογιάστρα νεαρά, έγκυος έφηβο που θέλει να κρατήσει το αγέννητο παιδί της, ως cow girl που φιλά ανερυθρίαστα επί σκηνής μια κοπέλλα, μια αμαρτωλή που εξομολογείται σε ιερέα ή ροκ δυναμική μουσικός.

Η Madonna μπροστά από τις γιγαντιαίες οθόνες. Η σκηνή είναι προσαρμοσμ�νη στην κλίμακα του σταδίου.

Η Madonna μπροστά από τις γιγαντιαίες οθόνες. Η σκηνή είναι προσαρμοσμένη στην κλίμακα του σταδίου.

 

Αναμφίβολα, κάποιος που θα δει κριτικά την καριέρα της θα αναρωθεί πώς συμβαίνει αυτή η τρομερή επιτυχία και να συμποσούνται όλα σε ένα με τόσο μεγάλη επιτυχία και διάρκεια. Η απάντηση δεν είναι δύσκολη. Πίσω από το ναρκισσευόμενο πλάσμα, τη θεά της δεκαετίας του 9ο, βρίσκεται ένας απόλυτος σχεδιασμός μιας επαγγελματικής πορείας που μπορεί να αξιοποιήσει κάθε τι χρήσιμο ως όχημα για τη μετάδοση του μηνύματος που θέλει να φτάσει στον κόσμο. Και αυτό το μήνυμα συνδέει προσωπική και επαγγελματική ζωή, εφόσον τα πάντα ενδιαφέρουν τα μαζικά μέσα. Την ίδια στιγμή η καλλιτέχνης συνυπάρχει με την επιχειρηματία δαιμόνιο που έχει ιδρύσει εταιρείες παραγωγής ταινιών και δίσκων.

Προσωπικά, με συγκίνησαν οι στιγμές που παρουσιάστηκε στη σκηνή του Ολυμπιακού σταδίου, μοναχική, με μια κιθάρα, σαν κοριτσάκι που λέει τα τραγούδια της σε ένα μπαράκι, θέλοντας να ανοίξει τα φτερά του και να γίνει γνωστή. Όπως συμβαίνει, και τώρα, σε μαγαζιά επαρχιακών μπαρ με νέους που χαρίζουν τα cd τους, μόλις παίξουν τη μουσική τους στους φτιαγμένους θαμώνες. Ήταν πραγματικά έξοχος ο τρόπος ταύτισης με αυτή την εικόνα της κοπέλας που αναζητεί την τύχη της, ερχόμενη από την αμερικάνικη επαρχία στον πολιτισμό της πόλης με μόνη περιουσία τη φωνή και μια κιθάρα.

Σε γενικές γραμμές η παράσταση ήταν έξυπνη, χωρίς κοιλιές με τη αεικίνητη Madonna να δίνει λίγο πολύ αυτά που περίμενε το κοινό. Ο υψηλής τεχνολογίας σκηνικός διάκοσμος ήταν τρισδιάστατα γραφιστικά βίντεο, εντυπωσιακά από μακριά, σε κάθε περίπτωση χρήσιμα τόσο ως φόντο στο οπτικό αποτέλεσμα που βλέπαμε στις γιγαντοοθόνες αλλά και γιατί αποσπούσαν την προσοχή από τους καλλιτέχνες, οι οποίοι ζωντανοί ήταν σαν μηρμύγκια… Ο ήχος σε κάθε περίπτωση ήταν άψογος αν και με τα μπάσα να διαπερνούν το σώμα ένιωσα πολλές στιγμές ότι θα καταρρεύσω… Μεγαλώνω…

Όπως είπα και πριν το σόου δομήθηκε στη λογική των προσωπείων της τραγουδίστριας με μια σειρά εικόνων με ταυτόχρονο μοντάζ ώστε τελικά να δούμε μια σειρά από video clips με μικρές ιστορίες όπου την κεντρική πρωταγωνίστρια πλαισίωνε ένα εξαιρετικό μπαλέτο και μια ομάδα πάρα πολλών μουσικών (και λαϊκών λατίνων). Αυτή εξάλλου ήταν και η μόνη δυνατότητα στο αχανές στάδιο, όπου από κοντά μπορούσαν να τη δουν μόνο όσοι είχαν πάει από το μεσημέρι και είχαν καταλάβει το Α της αρένας.

Άφησα για τελευταίο την παρέμβαση στη συναυλία με το πολιτικό βίντεο Get Stupid υπέρ του Ομπάμα. Εικόνες του πλανήτη, εξαθλίωση, καταστροφές, πείνα, φασίστες, δικτάτορες, κι επαναστάτες σε μια τοιχογραφία που καλεί και αφυπνίζει όχι μόνο το αμερικάνικο κοινό της. Ακολουθούν οι στίχοι και το βίντεο του Get Stupid (πηγή: madonnasuperstarqueen.blogspot.com):

Tick tock (8x)
Get Stupid, get stupid, get stupid (5x)    

Get up
Its time
Your life
Your world
Get up
Its time
Your life
Your choice
Its time for you to read the signs
Your world
Your choice
You don’t have the luxury of time

Tick tock (8x)

Get up
Its time
Your life
Your world
Get up
Its time
Your life
Your choice
You have got to say whats on your mind
The time is now
If you wait to long you’ll be to late

Lets go (4x)

The time is right now
You’ve got to decide
Say what you like
There aint no time to lose
The time is right now
You’ve got to decide
Say what you like
There aint no time to lose
The time is right now
You’ve got to decide
Say what you like
There aint no time to lose
The time is right now
You’ve got to decide
Say what you like
There aint no time to lose

Lets Go.

Έχουν περάσει 24 χρόνια από τότε που εκτοξεύθηκε στην κορυφή και 30 χρόνια, από τότε που φοιτήτρια στη Νέα Υόρκη, ζούσε σε ένα διαμέρισμα στο  East Village, και αναζητούσε το κοινό της σε gay disco παίζοντας τις μουσικές της. Σήμερα η λατρεία που δείχνει ο κόσμος στο φαινόμενο Madonna αποκαλύπτει τη γοητεία που εξασκεί σαν μουσικό είδωλο και βέβαια μια διαχείριση του ρόλου της αξιοποιώντας όσα μπορεί πέρα από τις μουσικές αξίες.

Με τον τίτλο του τ�λους η Madonna χάθηκε στα παρασκήνια και δεν �κανε το χατήρι του κοινού να εμφανιστεί ξανά.

Με τον τίτλο του τέλους η Madonna χάθηκε στα παρασκήνια και δεν έκανε το χατήρι του κοινού να εμφανιστεί ξανά.

Σκεφτόμουν σαν όνειρο στο τέλος της παράστασης. λιγάκι θλιμμένος, πόσο θα μπορούσαν αυτοί οι άνθρωποι, που συνιστούν ένα σύγχρονο ιερατείο, να μεταφέρουν μηνύματα στον σημερινό άνθρωπο και κυρίως στους νέους, πόσο θα επηρέαζαν ψυχές για το κοινό καλό ή για μια πνευματικότητα που θα υπερβαίνει την υλιστική διάσταση του ατομοκεντρικού πολιτισμού μας. Όπως στο Live 8 και ακόμη περισσότερο… Για να μη την αδικήσουμε το Get stupid είναι μια μικρή συμβολή.

Advertisements

4 thoughts on “H Madonna στην Αθήνα. Οι εντυπώσεις μου

  1. Katrin

    Exeis dikio.. Poly wraio to keimeno sou, fainetai h sygkinhsh k o,ti eniwses. Egw pou den hmoun ekei katalavainw poso omorfa perases k pws gia sena -euxomai k gia allous- den htan mia aplh synaulia.

  2. Π.Κ.

    Χαίρομαι που χάρηκες! Πάντα σου με ποιοτικές συγκινήσεις!
    Ουδόλως μού ταιριάζει η Μαντόνα, αλλά μού αρεσε το βλέμμα με το οποίο την είδες!

  3. ardalion Post author

    Πολύ καλημέρα. Oύτε εμένα με τρελλαίνει… Kαι δεν αντέχω αυτή την κλίμακα των συναυλιών, αν και μένει ένα αίσθημα του κοινού… Eάν συγκριθεί η Mαντόνα με άλλους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1960 που γέμιζαν μαζικούς χώρους (π.χ. Beatles) το προϊόν της, καθαρά παγκοσμιοποιημένο, φαίνεται πάρα πολύ φτηνό. Tο ενδιαφέρον για μένα ήταν στο κοινό που είχε καταφθάσει οικογενειακώς (!), με τους τότε σαραντάρηδες και νυν εξήντα σάμθινγκ με τις κόρες τους στα 25… παρέα. Συν τον απόλυτο επαγγελματισμό για αυτό που σου προσφέρεται, αν και ευνουχίζει το συναίσθημα και αποστερεί την όντως αμφίδρομη επικοινωνία.

  4. iraklis

    Η MADONNA ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ .ΦΟΡΑΕΙ ΟΜΟΡΦΑ ΡΟΥΧΑ ,ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΥΠΕΡΟΧΑ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΕΛΕΙΑ VIDEO CLIP.
    EMENA EINAI H ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΙ ΜΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΙΑ!!!!!!!!!!!!!
    ΔΕΝ ΣΥΜΦΟΝΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΞΕΝΕΡΟ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΠΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑ ΚΑΛΗ.ΑΝΤΙΣΕΤΑ!!!!ΛΕΩ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΑ!!!!!!
    ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΑΒΛΗΕΣ ΕΙΝΑΙ ”ΤΕΛΕΙΑ”
    ΜΕ ΑΓΑΠΗ IRAKLHS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s