Φως εκ σκιάς. Ο Μεγαλέξανδρος του Δήμου Αβδελιώδη

Όποιος έχει δει την ταινία το Δέντρο που πληγώναμε θα αναγνωρίσει στη σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη στην παράσταση Ὁ Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος Δράκος τη ματιά που βλέπει μέσα από ένα καλειδοσκόπιο: σχηματικές εικόνες  με χρυσόσκονη. Έτσι, τουλάχιστον θυμάμαι όταν έβλεπα παιδάκι τις ανακλάσεις με τα πολύχρωμα γυαλάκια.

Ο Αβδελιώδης στην παράσταση χωρίς να εξιδανικεύει το παρελθόν επαναδημιουργεί εικόνες για να βρει την πατρίδα των παιδικών χρόνων, τη γενέθλια γη, που αισθάνεσαι ότι δεν ανήκει μόνο σε εκείνον. Αλλά και σε σένα, που μπορεί να μην έχεις πάει ποτέ στους τόπους του. Και αυτό δεν είναι η αποστολή της τέχνης; να σε κάνει κοινωνό μιας αλήθειας που ενώ έχει προσωπική αφετηρία, τελικά υπερβαίνει ατομικές ανάγκες και μεταλαμβάνει σε αυτήν τουλάχιστον ένας εκτός από τον δημιουργό. Γιατί η τέχνη είναι σαν τη λειτουργία, απαιτεί όχι μόνο τελεστή ή ιερουργό αλλά και πλήρωμα. Κοινότητα.

 

Το γαλάζιο και το βαθύ κυανό κυριαρχούσαν στην παράσταση του Αβδελιώδη.

Μέσα στο γαλάζιο και το βαθύ κυανό έπαιζαν οι ηθοποιοί τους ρόλους τους δημιουργώντας μια εξαιρετική ατμόσφαιρα ποιήσεως.

Με μια αγνότητα στο βλέμμα ο Αβδελιώδης προσπάθησε να συγκεράσει την τέχνη του Θεάτρου Σκιών με το σωματικό θέατρο. Και τα κατάφερε. Από τη μια οι χάρτινες φιγούρες που ζωντανεύουν όταν το φως διαχέεται στα χαράγματα των μορφών επάνω στον μπερντέ και από την άλλοι ηθοποιοί που παίζουν με βάση τον κώδικα του Θεάτρου Σκιών: διαρκώς προφίλ και με μάσκα για να εξαφανιστούν τα φυσιογνωμιστικά χαρακτηριστικά, με δάκτυλα γροθιά ή παλάμες ακίνητες, με φωνή που δεν μιμείται συναισθήματα αλλά διατηρεί έναν επικό τόνο, κορμιά που σουστάρονται όπως οι φιγούρες, κοστούμια ευφάνταστα εμπνευσμένα από τα χρώματα των λαϊκών ζωγραφιών. Επιπλέον, άλλες εικόνες παραμυθένιες έρχονται μπροστά μας με μαγικά οπτικά φίλτρα, αποκτούν μια στερεοσκοπική διάσταση. Και το παιχνίδι των διηγήσεων αποκτάει νόημα μόνο όταν όλα θα λουστούν στο μοναδικό φως που γνωρίζει να πλαστουργεί ο Αβδελιώδης. Για να ακολουθήσει η ζωντανή μουσική που θα γεμίσει τον χώρο με μουσικά ιντερμέδια ή θα υπογραμμίσει κινήσεις και χειρονομίες, όπως ακριβώς στο παραδοσιακό θέατρο του καραγκιόζη. Πειραματισμός με εύφορα αποτελέσματα που θέτει σε επαναλειτουργία την παραδοσιακή τέχνη του Θεάτρου Σκιών. Αξίζει να το δείτε.

Η παράσταση είναι μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου (έδρα: Χίος) και ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

ΠΑΙΖΕΤΑΙ: Θέατρο Βεάκη, Στουρνάρη 32, κέντρο , 2105223522

Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Αντιγράφω από το Πρόγραμμα: Ένας δράκος καταλαμβάνει το υδραγωγείο, τη μοναδική πηγή που τροφοδοτεί την πόλη. Εξαναγκάζει έτσι τους κατοίκους να πηγαίνουν να του ζητάνε νερό και αυτός να τρώει όσους θέλει. Ο φόβος καταλαμβάνει τους πάντες. Η τοπική εξουσία του Βεζύρη παρεμβαίνει ρυθμιστικά και αποφασίζει να κάνει κλήρωση για το ποιος θα είναι κάθε μέρα το θύμα του Δράκου, ώστε να μη διαταράσσεται η κοινωνική οργάνωση της πόλης από τον πάνδημο φόβο και πανικό. Μια μέρα ο κλήρος πέφτει στη μοναχοκόρη του Βεζύρη. Ο Χατζηαβάτης έχοντας ορισθεί να ειδοποιεί κάθε ξημέρωμα προσωπικά και μυστικά τα υποψήφια θύματα, έρχεται να το πει συντετριμμένος στη Βεζυροπούλα που υπεραγαπά. Φτάνοντας μπροστά στο Σεράι πέφτει πάνω στον Καραγκιόζη που κοιμάται φαρδύς πλατύς μέσα στο δρόμο. Το θορυβώδες ξύπνημά του προκαλεί την επέμβαση του Βεληγκέκα, υπεύθυνου της φρουράς, και τα πράγματα περιπλέκονται…

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Μουσική – Στίχοι τραγουδιών: Βαγγέλης Γιαννάκης 
Σκηνικά – Σκηνικές κατασκευές: Έβης Χρήστου
Κοστούμια – Μάσκες: Μαρία Πασσαλή
Σκηνικός χώρος – Χορογραφία – Φωτισμοί: Δήμος Αβδελιώδης

Βοηθός σκηνοθέτη – Εφαρμογή κίνησης: Άννα Μπόη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μίτσυ Ακογιούνογλου
Κινησιολογική προετοιμασία: Μαργαρίτα Μάντακα, Μαριμίλλη Ασημακοπούλου

Διανομή
Καραγκιόζης: Κωνσταντίνος Πασσάς
Χατζηαβάτης: Θανάσης Zέρβας
Γοργόνα – Βεζυροπούλα: Μαρκέλλα Γεωργαλά
Υπασπιστής – Μεγαλέξανδρος: Φένια Mάγιου
Βεληγκέκας – Μπαρμπαγιώργος: Αντώνης Δημητροκάλης
Πετεινάρια: Φένια Μάγιου, Μαρκέλλα Γεωργαλά, Αντώνης Δημητροκάλης
Βατράχια: Θανάσης Ζέρβας, Μαρκέλλα Γεωργαλά, Φένια Μάγιου 

Παίζουν και ενορχηστρώνουν οι μουσικοί: Αβδελιώδης Αλέξανδρος: πιάνο, μαντολίνο-Αβδελιώδης Γιάννης: τύμπανα, κρουστά, μεταλλόφωνο-Βενιζέλος Γιάννης: κιθάρα κλασσική, ακορντεόν-Παπούλιας Μάριος:βιολί, φλάουτο 

Advertisements

3 thoughts on “Φως εκ σκιάς. Ο Μεγαλέξανδρος του Δήμου Αβδελιώδη

  1. Dikaiopolis

    Άτοπο βέβαια, αλλά να!, πως μου ήρθε ο παραλληλισμός του υδραγωγείου με τα πετρέλαια, και η όρεξη του δράκου για τις φυλές του του Ιράκ, κι άλλα τα σχετικά.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s