Άσυλο γνώσης ή άσυλο βίας;

Μοντέλο που εφαρμόζεται στην επέτειο του Πολυτεχνείου, μας πληροφορούν σήμερα οι εφημερίδες, είναι η λύση για την περιφρούρηση των πανεπιστημιακών σχολών που δοκιμάζονται από τα όρια αντοχής του ασύλου. Ομάδες φοιτητών και καθηγητών αναλαμβάνουν τη φύλαξη των χώρων. Υπερχείλιση συναισθήματος; Ανάληψη ευθύνης ενόψη του πληρώματος του χρόνου ή απελπισία, πρόθεση θυσίας ή ένα φτηνό επικοινωνιακό τέχνασμα;  Άραγε με τί  τρόπο και τι όπλα θα μπορούσε να επιτευχθεί μια τέτοια άμυνα που προαναγγέλεται και αμφισβητεί τον ρόλο θεσμικών οργάνων σε ένα κράτος δικαίου; Με τα γυμνασμένα σώματα μπροστά στις ιστορικές πύλες, με μηχανές πολέμου ή με την πειθώ και έναν λόγο σύνεσης; Έναντι ποίων κακών; Και γιατί αυτή η επιλογή δεν εφαρμόστηκε ΠΟΤΕ πριν; Πάντως ο αρμόδιος υπουργός συναντήθηκε και αυτός με τους αρμόδιους πρυτάνεις για να συζητηθούν «τρόποι αποτροπής ή αντιμετώπισης ενδεχόμενων επεισοδίων», ενόψη του πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου της Παρασκευής.

Ξεκινώντας από τον συγκεκριμένη στιγμή δεν χρειάζεται πολύ σκέψη για να κατανοηθεί ότι βρισκόμαστε σε ένα οριακό σημείο που κινδυνεύει να χαθεί ένα εξάμηνο. Βέβαια, πάντοτε υπήρχε η κινδυνολογία ότι «κινδυνεύει» το εξάμηνο, αλλά κατά έναν μαγικό τρόπο ούτε εξάμηνο χανόταν και οι πάντες ήταν ευχαριστημένοι. Με καθυστερήσεις έναρξης του επομένου εξαμήνου ή με διπλές εξεταστικές τον Σεπτέμβριο που τελείωναν πάρα πολύ μετά, κι ανατρέποντας το πρόγραμμα της επόμενης χρονιάς. Και είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο πρόκειται να συμβεί πάλι. Χωρίς οι φοιτητές να πατάνε στα μαθήματα, αφού γίνονται καταλήψεις, με αναπληρώσεις που δεν γνωστοποιούνται έγκαιρα, ή απλά, δεν πατάει κανείς. Αλλά για τα μαθήματα ούτε κουβέντα…

Στην Αθήνα και το Καποδιστριακό η ευθύνη για τη φύλαξη που προαναγγέλεται αρχίζει και τελειώνει στα Προπύλαια. Λες και τα μάτια κλείνουν όταν λίγα μέτρα πιο πάνω υπάρχει η Νομική η οποία, ως γνωστόν, στέγασε μια κατάληψη. Και μοιάζει η φύλαξη αυτή να περιορίζεται σε μουσειακή αντίληψη, προς Θεού, δηλαδή να μην καταστραφεί το μνημείο του πρώτου πανεπιστημίου των Βαλκανίων, χωρίς να αντιμετωπίζεται η περίπτωση ουσιαστικών μέτρων προφύλαξης που να βασίζονται σε μια μελέτη του χώρου σε περίπτωση εισβολής.

Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο οι ευθύνες μεταβιβάζονται από ΔΑΠ και ΠΑΣΠ σε αριστερά σχήματα και το αποτέλεσμα είναι θολές υποσχέσεις του τύπου ότι «θα εξαντλήσουν κάθε δυνατότητα προκειμένου να μην υπάρξουν επεισόδια από ομάδες κουκουλοφόρων είτε στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο είτε μετά τη λήξη του».

Όσο για το Πολυτεχνείο,  διαβάζω στη σημερινή Ελευθεροτυπία, προτείνεται μια «ανοιχτή κατάληψη» στη σχολή Αρχιτεκτονικής, ενώ καλείται «το σύνολο της πολυτεχνειακής κοινότητας (φοιτητές, καθηγητές και εργαζόμενους) να παρευρίσκονται αύριο στους χώρους της οδού Πατησίων» ώστε να αποτραπεί «κάθε ενέργεια που θα θέτει σε κίνδυνο το θεσμό του ασύλου και τις κτιριακές εγκαταστάσεις».

Από ποιους κινδυνεύει, τελικά, το πανεπιστήμιο;

Από άτομα που δεν ανήκουν στην κοινότητα ή ανήκουν στον λεγόμενο αντιεξουσιαστικό χώρο. Έτσι γράφει το σημερινό Βήμα.  Μα το ζήτημα είναι η προέλευση ή η ταυτότητα των προσώπων ή η εισβολή και η παραβίαση της λειτουργίας του και η μετατροπή του κατ᾽ εξοχήν ασύλου της γνώσης  και του χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, και μετάδοσης της γνώσης σε άσυλο της βίας; Και εάν όσα συμβαίνουν εκεί συνιστούν αδικήματα και για αυτές τις πράξεις προβλέπεται να επεμβαίνει η δικαιοσύνη, γιατί κυριαρχεί η σιωπή και η απραξία από τους υπεύθυνους; Και ποιος θα βγάλει το φίδι από την τρύπα; Είναι δυνατόν να πιστέψουμε ότι οι μεικτές ομάδες των καθηγητών με τους φοιτητές των παρατάξεων θα γίνουν η ασπίδα όσων θα απειλήσουν την ακεραιότητα του πολύπαθου ελληνικού πανεπιστημίου;

Προσωπικά, περισσότερο με απογοητεύει όταν μαθαίνω ότι σε σύνολα χιλιάδων φοιτητών ενός πανεπιστημίου ελάχιστοι κινητοποιούνται για τις καταλήψεις, ενώ οι άλλοι φοιτητές υπομένουν παθητικά τις συνέπειες, αδιαφορώντας για συνελεύσεις και μαζικότητες. Λες οι πρυτάνεις να κινητοποιήσουν όλον αυτόν τον κόσμο που κάνει οτιδήποτε άλλο εκτός από το να βρίσκεται στη σχολή του ή να κάνει την έρευνά του;

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s