Αναχώρησε από τη ματαιότητα ο Σάββας Αγουρίδης στα 88 του έτη

Κηδεύεται σήμερα στον Προφήτη Ηλία, στο Παγκράτι (15.00). Ξεχωριστή παρουσία στον επιστημονικό χώρο της θεολογίας, συνομιλητής με τις τάσεις του καιρού, παγκοσμίως αναγνωρισμένος ερευνητής της Βίβλου και της θεολογίας της Καινής Διαθήκης. Έξοχος εκπρόσωπος ενός χώρου, με άποψη για τα κοινά, δραστήριος και προοδευτικός, ανοιχτόμυαλος και με πολύ χιούμορ. Δάσκαλος, γεμάτος ενέργεια, συχνά υπερκριτικός με το Βυζάντιο, αλλά πολύ ανοιχτός σε σύγχρονα ρεύματα, με την καθαρή σκέψη του επηρέασε πολλούς από τους φοιτητές του σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη!  Για χρόνια διηύθυνε τις εκδόσεις ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ, που πρόσφερε από τις πλέον σημαντικές μεταφράσεις έργων θεολόγων διεθνούς κύρους. Ο πανεπιστημιακός καθηγητής Αγουρίδης απείχε πάρα πολύ από όλους εκείνους τους θεολόγους που αναμασούν αποστειρωμένα ιδέες για να υπερασπιστούν μια ιδεολογική κατασκευή στην οποία έχουν βολευτεί επιστημονικά και συναισθηματικά. Είχε γεννηθεί την ίδια χρονιά με τον πατέρα μου, το 1921. Ο Θεός ας τον αναπαύσει.

Ο ΒΙΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΑΓΟΥΡΙΔΗ

Ο καθηγητής Σάββας Αγουρίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1921. Τελείωσε τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1943 και το 1950 έγινε διδάκτωρ (Ph.D) στο Πανεπιστήμιο Duke, της Β. Καρολίνας, U.S.A. Μετά την επιστροφή στην Ελλάδα εργάσθηκε στη μέση εκπαίδευση, στη Χ.Α.Ν. Αθηνών και στη «Διεθνή Κοινωνική Υπηρεσία για την αποκατάσταση Προσφύγων, ενώ εν τω μεταξύ έγινε στην Αθήνα Διδάκτωρ της Ορθόδοξης θεολογίας με τη μελέτη Το πρόβλημα των Προσθηκών της Σλαβονικής Μεταφράσεως του Ιουδαϊκού Πολέμου και της Μαρτυρίας των περί του Βαπτιστού και του Ιησού (Αθήνα, 1954), και το 1956 εξελέγη στην Αθήνα υφηγητής στην έδρα της Κ. Διαθήκης με βάση τη μελέτη Ο χαρακτήρ της Εσχατολογίας εις το Α΄ Βιβλίον του Ενώχ. Το ίδιο έτος εξελέγη έκτακτος καθηγητής και μετά τρία χρόνια τακτικός στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1956-1968), και στη συνέχεια, από το 1969-1985 υπηρέτησε ως καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1985 μετά πολυετή πανεπιστημιακή θητεία παραιτήθηκε.

Είναι μέλος της Societas Novi Testamenti, υπήρξε δις αντιπρόεδρος των «Ηνωμένων Βιβλικών Εταιρειών» στην Ευρώπη, Πρόεδρος της «Κίνησης Πολιτών κατά του Ρατσισμού», επί πολλά χρόνια Πρόεδρος του Εκπαιδευτικού και Φιλανθρωπικού Ιδρύματος «Άρτος Ζωής», μέλος της Κυβερνητικής Επιτροπής Βιοηθικής. Εξελέγη το 1996 επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Κραϊόβα (Ρουμανία). Εδίδαξε πολλά θεολογικά και οικουμενικά Συνέδρια και έχει μετάσχει σε πολλά Συνέδρια της ειδικότητάς του, καθώς και στις Γενικές Συνελεύσεις της Κεντρικής Επιτροπής του Π.Σ. των Εκκλησιών. Συγγράμματα έγραψε πολλά. Ενδεικτικώς αναφέρονται: Εισαγωγή εις την Κ. Διαθήκη, 1971, Τα Απόκρυφα και Ψευδεπίγραφα της Παλαιάς Διαθήκης, α΄ τόμος 1974 και β΄ τόμος 1985, Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, 1984, Ιστορία των Χρόνων της Κ. Διαθήκης, 1985, Υπομνήματα: στην Επί του Όρους Ομιλία, 1980, στην Πρώτη προς Κορινθίους Επιστολή, 1985, στις Α΄Β΄Γ΄Επιστολές του Ιωάννου, 1985, Υπόμνημα στην Αποκάλυψη του Ιωάννη, 1997, Υπόμνημα στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, 1991, Ιστορία της Θρησκείας του Ισραήλ, 1995 και πολλά άλλα βιβλία. Επίσης, εφρόντισε και μεταφράστηκαν στα ελληνικά από το ΄Ιδρυμα «Άρτος Ζωής» πολλά αξιόλογα καινοδιαθηκικά και θεολογικά έργα ξένων επιφανών συναδέλφων. Από το 2000 είναι τακτικό μέλος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής. Είναι παντρεμένος και έχει δύο τέκνα και δύο εγγονούς. (Πηγή: Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής).

Διαβάστε: «Ο Λαός του Θεού στη Βιβλική Παράδοση»

Πως έγινε στην Ελλάδα η Καλούμενη «Αναγέννηση του Μοναχικού Βίου»

Η ιστορική διάσταση του Filioque

Χωρισμός Εκκλησίας και κράτους

Ανοχή και ανεξιθρησκεία στον δυτικό κόσμο

Advertisements

6 thoughts on “Αναχώρησε από τη ματαιότητα ο Σάββας Αγουρίδης στα 88 του έτη

  1. Themis

    O Θεός να αναπαύσει την ψυχή του ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπήρξε ο αγαπημένος καθηγητής των κάθε είδους “προοδευτικών¨” εκσυχρονιστών, αριστερών, οπαδών του χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους κτλ.Αρκετές αντιεκκλησιαστικές εφημερίδες τύπου Βήματος, Νέων , Ελευθεροτυπίας πρόβαλλαν τις απόψεις του θέλοντας να πάνε κόντρα στον μακαριστό Χριστόδουλο. Για το χαράγμα του Αντιχρίστου είχε πει ότι αφορά μόνο την εποχή του Ιωάννη και ότι η Αποκάλυψη δεν έχει εσχατολογικό περιεχόμενο. Έχω μήπως άδικο για όλα αυτά? Αν έχω πολύ ευχαρίστως να ανακαλέσω.

  2. ardalion Post author

    @ Themis
    Πρώτα από όλα διαφωνώ με τον χαρακτηρισμό «αντιεκκλησιαστικές εφημερίδες». Η κριτική που μπορεί να γίνεται σε πρακτικές εκκλησιαστικής εκπροσώπησης δεν συνιστά αντιεκκλησιαστικότητα… Ίσα-ίσα μπορεί να βοηθά εκείνους που καμώνονται ότι μιλούν ως Εκκλησία να έλθουν εις εαυτόν, και να χαμηλώσουν τους τόνους τους.

    Εμένα μου αρέσει ότι όλοι αυτοί που τους χαρακτηρίζεις μάλλον επιτιμητικά ως «προοδευτικούς, αριστερούς» κλπ μπορούσαν να αναφερθούν στον Αγουρίδη. Και να δουν τα πράγματα από μία άλλη πλευρά.

    Διαβάζω την «Ερμηνευτική των Ιερών Κειμένων» και είμαι καταγοητευμένος με τις προσεγγίσεις του. Δεν ξέρω πού βρήκες τα σχετικά με την Αποκάλυψη που γράφεις. Αυτό που συνάντησα είναι ὅτι «ανάλογα με τους εχθρούς της Αυτοκρατορίας στο πέρασμα των αιώνων, ερμηνεύεται και το ῾῾θηρίο” της Αποκαλύψεως: Μωάμεθ, Πάπας, Τούρκοι, Σουλτάνος. (Ερμηνευτική, Αθήνα 1979, σ. 310). Για το άλλο που μπορώ να ξέρω είναι ότι ο Αγουρίδης, όπως και ο Νησιώτης είχαν τον τρόπο να εμπνέουν. Πόσους τέτοιους πανεπιστημιακούς γνωρίζεις σήμερα;

    @ Π.Κ.
    Είμαι βέβαιος ότι θα τον θυμούνται για πολύ όσοι έτυχαν να τον συναντήσουν. Και πιστεύω ότι τα βιβλία του είναι από τα λίγα εκείνα ομολόγων του που δεν δίνονται για ανακύκλωση…

    @ Anastasios
    Η φωνή του είχε κάτι το αιφνιδιαστικό που χαροποιούσε ευχάριστα. Είτε αυτό ήταν η σιγουριά της επιστημονικής γνώσης ή το βλέμμα που χαρτογραφούσε κριτικά μια παρθένα περιοχή, πάντα ένοιωθες ευγνωμοσύνη για όσα διάβασες ή για όσα άκουσες που σε βοήθησαν να συγκροτηθείς ή να ανασυσταθείς…

  3. John Lyssikatos

    Θυμαμαι την χαρακτηριστικη του εκφραση, οταν διδασκε εισαγωγη στην Καινη Διαθηκη, αναφορικα με την σχεση Ελληνισμου και Χριστιανισμου,οτι ο Χριστιανισμος δεν χρειαζεται τα δεκανικια του Ελληνισμου για την σωτηρια του ανθρωπου. Ηταν μεγαλος ανθρωπιστης και οραματιστης με ανοιχτο μυαλο αλλα πολυ προωρος για μια εποχη αγκυλωμενη σε μεσαιωνικες αντιληψεις και ανικανη να μπει σε υπευθυνο και σοβαρο διαλογο με τον κοσμο.Αυτος ομως το τολμησε με βαθυα γνωση και επιγνωση. Η παρακαταθηκη του ειναι μεγαλη.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s