Ο παραλογισμός της κεφαλαιοκρατίας στο έγκλημα του Ασωπού

Οι ιδρυτές της επτάπυλης πόλης Θήβας, τα δίδυμα Ζήθος και Αμφίονας είναι παιδιά της κόρης του Ασωπού, της Αντιόπης. Γεννήθηκαν στον Κιθαιρώνα, σε μα σπηλιά ανάμεσα στην Οινόη (το νησί του κρασιού) και τις Ελευθερές. 

Ο Δίας γοητεύθηκε από την ομορφιά της Αντιόπης, της κόρης του Αισωπού και την αποπλάνησε σε μορφή σατύρου. Το θέμα εμπνέει τον Hendrick Goltzius: Δίας και Αντιόπη, 1616.

Σύμφωνα με τον Όμηρο ο Δίας γοητεύθηκε από την ομορφιά της Αντιόπης, της κόρης του Ασωπού και την αποπλάνησε σε μορφή σατύρου. Όταν ο Οδυσσέας αντίκρυσε στον Κάτω Κόσμο τη σκιά της Αντιόπης μίλησε για την υπερηφάνεια που είχε να κοιμηθεί στην αγκαλιά του Διός (Οδύσσεια, Βιβ. 11, 261). Το θέμα εμπνέει τον Hendrick Goltzius: Δίας και Αντιόπη, 1616.

Οι αρχαίες πηγές μιλούν ομόφωνα κι εκστατικά για τον Ασωπό που γονιμοποιεί και λιπαίνει τον κάμπο της Θήβας.Οι ειδήσεις και οι εικόνες που έρχονται σήμερα από όσους ανέδειξαν το θέμα και συνεχίζουν να αγωνίζονται (βλ. Asopos SOS) για τη σωτηρία του Ασωπού είναι τρομακτικές.

Μοιάζει να μην υπάρχει κάποιος  που να  θέλει να μειώσει ή να άρει τις αιτίες που έχουν προκαλέσει τη μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα. Το θέμα είναι απλώς η διαχείριση των αποβλήτων, των τοξικών και των σκουπιδιών ή η διακοπή της παραγωγής τους; Ο παραλογισμός της κεφαλαιοκρατίας σε όλη του τη δόξα. Και η ανοχή αυτής της τρέλας από τους ισχυρούς εις βάρος της φύσης και των ανθρώπων της, των αγροτών και των κατοίκων της περιοχής. Γιατί, ναι, μπορεί η χούντα να επέτρεψε την ασυδοσία στις βιομηχανίες, εκεί, αλλά οι ντόπιοι δεν εγκατέλειψαν τις εστίες τους. Πέρα από την ορατή ντροπή των αποχετεύσεων και των λυμάτων, που χύνονται παντού, ποιος ειδοποίησε και πληροφόρησε τους απλούς κατοίκους για τους κινδύνους που διατρέχουν; Για το εξασθενές χρώμιο και όλα τα παρεπόμενα του βιασμού και της φυσικής κακοποίησης;

Διαβάζω ότι μόλις το 2007 έγινε μια πρώτη ενημέρωση. Και πάνω από 30 χρόνια σιωπή. Και συνενοχή. Όσων ήξεραν και δεν μιλούσαν. Ή όσων έβλεπαν ότι μπροστά στο χρήμα η ζωή ας σβήσει… Και αναρωτιέμαι, γιατί δεν ξέρω, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος κατάγεται από εκείνα τα χώματα πώς να ένιωσε όταν πρωτόμαθε για την απίστευτη καταστροφή….

Περπάτησα τη μέρα του Πάσχα πλάι στο ποτάμι. Διασχίζοντας μια μαγική διαδρομή από την Ασωπία, τον τόπο που πήρε την ονομασία από το ποτάμι, προς τον Προφήτη Ηλία, ένα μοναστηράκι όπου εγκαταβιούσαν δύο μοναχές, αλλά τώρα παραμένει έρημο… καθ᾽ οδόν, συναντάς τον Ασωπό  που πηγάζει από τον Κιθαιρώνα και ρέει μέσω των Πλαταιών στον Ευβοϊκό κόλπο. Σε μια πρώτη ματιά η ρύπανση δεν είναι ορατή (αν και τα νερά δεν είναι κρυστάλλινα) και η εικόνα δεν έχει καμιά σχέση με τον εφιάλτη που έχει προηγηθεί σε άλλα σημεία. Εδώ, σε όσες στιγμές αιχμαλώτισα τη φετεινή Πασχαλιά είναι σα να σταμάτησε ο ποταμός τον στεναγμό του. Μια υπενθύμιση της ομορφιάς που είχε, του νερένιου κάλλους που ίσως μπορέσει να επανεύρει εάν ενισχύσουμε τις φωνές διαμαρτυρίας…

πεδίων ὑποτάσεις αἳ παρ’ Ἀσωποῦ ῥοαῖς/εὔκαρπον ἐκβάλλουσι Θηβαίοις στάχυν», Ευριπίδη, Βάκχαι (1044-5)

«πεδίων ὑποτάσεις αἳ παρ’ Ἀσωποῦ ῥοαῖς/εὔκαρπον ἐκβάλλουσι Θηβαίοις στάχυν», Ευριπίδη, Βάκχαι (1044-5)

img_0133img_0131

 

img_01321
img_0130img_01351

Advertisements

One thought on “Ο παραλογισμός της κεφαλαιοκρατίας στο έγκλημα του Ασωπού

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s