Μη χάσετε τις Χοηφόρες

Ξεκίνησα να το κάνω σχόλιο στο κόκκινο μπαλόνι, αλλά το γράφω για ανάρτηση. Παίζονται πάλι σε περιοδεία οι Χοηφόροι (δεύτερο μέρος της Ορέστειας) του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσιάνου με Λυδία Κονιόρδου στους ρόλους Ηλέκτρας και Κλυταιμνήστρας. Είναι μια συναρπαστική παράσταση που ακολούθησε τη θρυλική Ηλέκτρα του Θεσσαλικού Θεάτρου. Θυμάμαι στην Επίδαυρο την Κονιόρδου και τον Κωνσταντόπουλο (Ορέστη) πόσο με είχαν συνταράξει και πόσο με είχαν βάλει σε μια κατάσταση συγκινησιακή μέσα από τη μουσική με τα κρουστά, τα απίθανα κοστούμια της Νανάς Παπαντωνίου, έναν χορό που αισθανόσουν ότι ερχόταν από έναν άλλο κόσμο, που είναι και δικός σου κόσμος… ΜΑΓΕΙΑ.

Έχουν περάσει δεκαεπτά χρόνια από τότε… Και είναι ευκαιρία να δει κανείς και την Κονιόρδου μετά από πειραματισμούς που θεωρήθηκαν αμφιλεγόμενοι (Πέρσες, Μήδεια) σε μια σκηνοθεσία που προτείνει μια άποψη βασισμένη στη λαϊκή παράδοση που έχει πάρα πολύ στέρεη βάση. Ο Τσιάνος βρήκε ιδανική συνεργάτιδα την Παπαντωνίου στα στοιχεία όψεως, συγκλονιστική τραγωδό την Κονιόρδου. Ας μην ξεχνάμε ότι χάρη στην Ηλέκτρα εκτοξεύθηκε στα ύψη η Λυδία Κονιόρδου. Πραγματικά, πανάξια.

Θα πρέπει να πούμε ότι ο Τσιάνος δεν είναι ο πρώτος που ανακαλύπτει τη λαϊκή παράδοση. Σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, λίγο πολύ, οι περισσότεροι Έλληνες σκηνοθέτες (βλ. Εύα Πάλμερ, Άγγελος Σικελιανός, Φώτος Πολίτης, Κ. Κουν κλπ) μιλάνε για το πόσο τους επηρέασε ή βασίστηκαν στην ελληνική λαϊκή παράδοση (μουσική, τραγούδια, χοροί, ζωγραφική, κοστούμια κλπ). Το θέμα είναι τί αποτέλεσμα έχει να επιδείξει ο καθένας προσωπικά. Εδώ δεν θέλω να κάνω ούτε αποτιμήσεις ούτε γενικές θεωρήσεις. Απλά, θέλω να πω, ότι ο Τσιάνος είναι από εκείνους τους σκηνοθέτες που με άγγιξαν σχεδόν σε κάθε διδασκαλία του για το αρχαίο δράμα. Και με έμαθε να εκτιμώ και να αγαπώ ακόμη περισσότερο την παράδοση αυτού του τόπου. Που κάποτε σνόμπαρα σαν κάτι γραφικό… Ο Τσιάνος λοιπόν ίσως είναι ο μόνος που χρησιμοποιεί ρυθμούς, κινήσεις, και ήθη που πηγάζουν από τον λαϊκό πολιτισμό τόσο εμπνευσμένα και δημιουργικά. Το αποτέλεσμα είναι μια αίσθηση τελετουργίας, μοναδικής για τα ελληνικά δεδομένα.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Κώστας Τσιάνος

Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος

Κοστούμια: Ιωάννα Παπαντωνίου

Μουσική: Διονύσης Τσακνής

Χορογραφία: Κώστας Τσιάνος

Μουσική Διδασκαλία: Απόστολος Ψυχράμης

Βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Αυγουστάτος.

Διανομή: Ηλέκτρα-Κλυταιμνήστρα Λυδία Κονιόρδου, Ορέστης: Νίκος Ψαρράς, Τροφός: Ελένη Ουζουνίδου, Οικέτης: Θανάσης Χαλκιάς, Αίγισθος: Γιώργος Στάμος, Κορυφαίος μουσικός: Γιώργος Δεληγιάννης, Κρουστά: Γιάννης Παπαγιαννούλης, Λύρα: Χρήστος Ψωμιάδης.

Χορός γυναικών: κορυφαίες Ελένη Ουζουνίδου, Νικολέττα Βλαβιανού, Σοφία Αθανασοπούλου, Ευγενία Αποστόλου, Ηλέκτρα Γεννατά, Μαρία Δεληγιάννη, Ελένη Καρακάση, Έλενα Μαρσίδου, Λίλυ Μελεμέ, Σεβίλη Παντελίδου, Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου, Λουκία Στεργίου, Ειρήνη Τσανετουλάκου, Φωτεινή Τιμοθέου.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s