Η γύμνια που δεν κρύβεται

Ούτε μια στιγμή δεν σκέφτηκα ότι ο Παπαϊωάννου θα δεχόταν να ντύσει τους γυμνούς στο Πουθενά, στα σημερινά εγκαίνεια του Εθνικού. Γιατί είναι εύλογο το πώς θα μπορούσε να ακύρωνε τη δουλειά του με μια λογοκρισία που δεν εξυπηρετεί κάποιον ανώτερο σκοπό, όπως ο σεβασμός στους πιστούς μιας άλλης θρησκείας που μας θυμίζει στην πρόσφατη δήλωσή του στο Βήμα:

»Είμαι γυμνιστής εδώ και 20 χρόνια και γνωρίζω καλά το γυμνό. Στη δουλειά μου δεν το χρησιμοποιώ ποτέ πολιτικά. Για μένα είναι κάτι τελείως φυσικό. Θυμάμαι τον προβληματισμό μας στην τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας για το αν θα έπρεπε ή όχι να εμφανιστεί γυμνή η έγκυος γυναίκα στην πομπή. Από σεβασμό στις μουσουλμανικές χώρες* και στην παγκόσμια προβολή του θεάματος, αποφάσισα να μην το κάνουμε. Εδώ όμως πρόκειται για έργο τέχνης. Ο Δρομέας που έβρισκε εμπόδια στους παγκόσμιους πολέμους και έπεφτε, στην ίδια τελετή, είναι για μένα πολύ πιο σοβαρό θέμα από το γυμνό. Γι΄ αυτόκαι δεν ενέδωσα στις πιέσεις να απαλείψω τη σκηνή».

Υπήρξαν, λοιπόν, πιέσεις. Άραγε από ποιούς; Και γιατί;** Η αθωότητα του γυμνού που προβάλλεται από τις δουλειές του Παπαϊωάννου είναι δεδομένη, για όποιον γνωρίζει τις παραστάσεις του. Από την άλλη είναι αστείο να σκεφτεί και μόνο κανείς να αποκρύπτονται από επίσημους κρατικούς ή εκκλησιαστικούς λειτουργούς τα γυμνά σώματα των αρχαίων ή αναγεννησιακών γλυπτών. Όλη αυτή η ιστορία μου φαντάζει σαν τα εγκαίνεια ενός μουσείου αρχαιοτήτων και την αγωνία να καλυφθούν οι γυμνές μορφές αγαλμάτων ή αγγείων για λόγους αιδούς! Ιησούς Χριστός νικά…

Η σημερινή πρεμιέρα που έχει σαφώς πολιτική διάσταση με την παρουσία τόσων εκπροσώπων από το κράτος και άλλους δημόσιους θεσμούς προβλέπεται πολύ λαμπερή. Επιτέλους υπάρχει μια κρατική σκηνή, αντάξια του ελληνικού παρελθόντος μας. Σκηνή ανακαινισμένη και με κτιριακή επέκταση στο οικόπεδο του θεάτρου. Το πρόγραμμα προβλέπει ομιλίες, την παράσταση του Πουθενά και δεξίωση. Ο νέος υπουργός πολιτισμού θα έχει στη διάθεσή του ένα βήμα για να μιλήσει, ενδεχομένως, για τα σχέδιά του στα θεατρικά πράγματα. Σε κάθε περίπτωση είναι μια θαυμάσια ευκαιρία και μετά τις πρόσφατες τοποθετήσεις στη Βουλή του κ. Γερουλάνου, να φανεί το πρόσωπο της νέας κυβέρνησης στα θέματα πολιτισμού.

Μόνο που τα φώτα θα είναι τόσο δυνατά και λαμπερά, οι προβολείς της Αγίου Κωνσταντίνου θα έχουν εστιάσει πάνω στην πρόσοψη και σε μερικές λεπτομέρειες στη Μενάνδρου και τη Κουμουνδούρου, και τα μάτια θα θαυμάζουν και θα ξαναθαυμάζουν το εκπληκτικό κτίσμα του Τσίλλερ, τους ερωτιδείς που αποκαλύπτουν τη χρωματική τους ένταση στην οροφή της αίθουσας, ενώ απέναντι μέσα στο σκοτάδι θα στέκει σιωπηλός ο περικαλλής ναός του Αγίου Κωνσταντίνου.

Μάλλον σήμερα θα γίνει μια πολύ καλή επιχείρηση για τον εξωραϊσμό του περιβάλλοντος χώρου. Μορφές απωθητικές, καταπληγιασμένες, άνθρωποι ταλαίπωροι ή απλά αλήτες, που μέχρι χτες τη νύχτα στοίχειωναν τα στενάκια και τα σκαλάκια των γύρω κτισμάτων σήμερα βράδυ μάλλον δεν θα συναντήσουμε. Όλα θα είναι σε μια τάξη, όσο κρατήσουν τα εγκαίνεια.

Και ο περικαλλής ναός του Αγίου Κωνσταντίνου θα στέκει άφωνος και ανήμπορος φορώντας τα κουρέλια του από τις υποσχέσεις των ανακαινίσεων του παρελθόντος. Αυτή η γὐμνια και η αιδώς πώς θα ντυθεί και πώς θα κρυφτεί;

*Μου αρέσει αυτή η υπενθύμιση για το σεβασμό προς τους μουσουλμάνους. Κάποια άλλη στιγμή θέλω να αναφερθώ και στον σεβασμό που οφείλεται και σε άλλους πιστούς για τους οποίους θεωρούμε σαν αυτονόητο δικαίωμα να εξευτελίζονται τα ιερά και τα όσιά τους.
** Ερωτήματα μάλλον χωρίς νόημα (σήμερα 25 Οκτωβρίου), αφού όλη η ιστορία, και μετά τις νεώτερες δηλώσεις του Παπαϊωάννου ήταν ράδιο αρβύλα, που διαδόθηκε από τα μαζικά μέσα, κυρἰως με τη μέθοδο της αντιγραφής και επικόλλησης.
Advertisements

2 thoughts on “Η γύμνια που δεν κρύβεται

  1. Lambros

    Το γυμνό, ίσως δεν έχει σχέση με την αιδώ στην ηθικοπλαστική της έννοια.
    Δίνοντας διαφορετικό νόημα, μπορούμε να δούμε την αιδώ στην οντολογική της βάση.
    Έχει ξεπεράσει ο άνθρωπος τα προβλήματα σεξουαλισμού του, στο βαθμό εκείνο που δεν απευθύνεται πλέον το γυμνό στον κατώτερο σωματικά εαυτό του, αλλά διαθέτει εκείνη την πνευματική καλλιέργεια και απάθεια που απαιτείται για τέτοιου είδους εικόνες;
    Αυτό βέβαια συνδέεται με το πως δίνεται το γυμνό απ την πλευρά του δημιουργού καλλιτέχνη, ο οποίος κατευθύνει το νου και το πνεύμα του θεατή στον υγιή στόχο που επιδιώκεται.
    Αν λοιπόν το πετυχαίνει, όλα τ άλλα περιττεύουν.
    Το πρόβλημα παραμένει για εκείνους τους επίδοξους κατ όνομα καλλιτέχνες, όχι ίσως για τον άξιο κ. Παπαιωάννου, που στο βαθμό που δεν έχουν ξεπεράσει τα προσωπικά τους προβλήματα με το σεξ και το σεξισμό, κάνουν κι αυτοί γυμνό.
    Τότε τι γίνεται ;
    Είναι το γνωστό….. το έκανε εκείνος; α, γιατί όχι κι εγώ.
    Ο “εκείνος” όμως είναι ο Παπαιωάννου.
    Άντε βρες άκρη μετά.
    Και μη μου πείτε πως η TVβούλα απέχει πολύ απ αυτήν την πραγματικότητα.!
    Τέλος, για τους ανωτέρω λόγους περί εμπαθούς, στη βάση της, κοινωνία, δε συμφωνώ με τον κ. Παπαιωάννου στην αναφορά του για τους Μουσουλμάνους σαν τους μόνους που έπρεπε να σεβαστεί.
    Ίσως, το γυμνό, με τον τρόπο το δικό του πάντα, θα έπρεπε να το απευθύνει στο ειδικό κοινό του, και πάλι παίζεται……..

  2. ardalion Post author

    @ Lambros
    Το σημείο που στέκομαι με περίσκεψη σε όσα λες είναι αυτό για τον «υγιή στόχο». Η λογοκρισία και γενικότερα ο περιορισμός της ελεύθερης έκφρασης, καλλιτεχνικής ή μη, βασίζεται σε παρόμοιες κατηγορίες και μομφές. Όσο για την απάθεια, είναι περισσότερο ένας στόχος μιας ασκητικής, παρά μια βεβαιότητα εαυτού. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι απαθής και έχει υπερβεί τις αισθήσεις του; Και αναρωτιέμαι εάν αποσυνδέεται ποτέ ο ερωτισμός με τη σωματική γυμνότητα… Και, αλήθεια, ποιο εννοείς ως ειδικό κοινό του Παπαϊωάννου;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s