Η Εκκλησία της Σουηδίας ευλογεί τους γάμους ομοφύλων

Με ψήφους 176 σε σύνολο 249 η Σύνοδος της Λουθηρανικής Εκκλησίας της Σουηδίας λέει το ναι από εχτές, 22 Οκτωβρίου, σε γάμους ομοφύλων ζευγαριών. Ενδιαφέρον είναι ότι η απόφαση αυτή έρχεται σχεδόν (;) συμπτωματικά μόλις κλείνουν τριάντα χρόνια από τον αποχαρακτηρισμό της ομοφυλοφιλίας ως ασθένειας στη σκανδιναβική χώρα.

Ουσιαστικά η σουηδική Εκκλησία ακολουθεί τον νόμο που ισχύει από την 1η Μαΐου 2009 που αναγνωρίζει τον γάμο μεταξύ προσώπων του ιδίου φύλου, και άφηνε στα ζευγάρια τη δυνατότητα να κάνουν πολιτικό γάμο ή να τελούν θρησκευτικό γάμο. H Σουηδία έρχεται πέμπτη στην Ευρώπη στη νομοθεσία για τον γάμο ομοφύλων. Προηγήθηκαν: Ολλανδία (2000), Βέλγιο (2003), Ισπανία (2005), Νορβηγία (2008). Ωστόσο είναι από τις πρώτες χώρες που δέχτηκαν δικαιώματα στη συμβίωση ομοφύλων (μέσα 1990) καθώς και την υιοθεσία παιδιών (2002).

Στη λογική της κατανόησης των νέων κοινωνικών συνθηκών που αφορούν τον γάμο συστήθηκε μια εκκλησιαστική επιτροπή η οποία διατύπωσε προτάσεις για να συζητηθούν στις συναντήσεις της Γενικής Συνόδου, 22-25 Σεπτεμβρίου και 20-23 Οκτωβρίου. Αποτέλεσμα: υπάρχουν βάσιμοι θεολογικοί λόγοι να αποδεχτεί η Εκκλησία της Σουηδίας τους γάμους ομοφύλων.

Η απόφαση κλείνει έναν κύκλο συναντήσεων, μελετών, συζητήσεων και ζυμώσεων που ξεκίνησαν στους κόλπους της σουηδικής Εκκλησίας από το 1972. Βασικό κέντρο αναφοράς η έννοια της συμβίωσης και της συγκατοίκησης που έχει αποκτήσει τα τελευταία τριάντα χρόνια σημασία παρόμοια με αυτή του γάμου και η παραδοχή ότι οι σχέσεις των ομοφύλων δεν είναι περιστασιακές αλλά μπορεί να είναι σταθερές και μακροχρόνιες. Όπως ακριβώς συμβαίνει με τις σχέσεις ετεροφύλων. Μία βεβαιότητα που έρχεται σε αντίθεση με το στερεότυπο του gay που είναι μανιασμένος με το σεξ ένα ον, που εάν δεν είναι γραφικό είναι υποταγμένο στη σωματική φιληδονία. Παράλληλα έγινε επεξεργασία στατιστικών στοιχείων για γάμους, διαζύγια, και διαβίωση παιδιών σε μονογονεϊκές οικογένειες, στοιχεία που οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι αυτό που λέμε σήμερα συμβίωση έχει πολλές και διαφορετικές μορφές και όταν υπάρχει πρόθεση γάμου σημαίνει μια συνειδητή μακρόχρονη δέσμευση.

Ένα ακόμη συμπέρασμα της ειδικής επιτροπής είναι ότι τα βιβλικά χωρία που έχουν χρησιμοποιηθεί εναντίον της ομόφυλης συμβίωσης δεν συνιστούν μια βάση για την απόρριψη ομόφυλων προσωπικών σχέσεων. Το κριτήριο είναι το ευαγγελικό μήνυμα της αγάπης που μπορεί να χαρακτηρίζει τις ομόφυλες σχέσεις. Συνακόλουθο όλων αυτών των θέσεων ότι δεν αποκλείεται και η χειροτονία σε κάποιον που βρίσκεται μέσα σε μια ομόφυλη σχέση.

Σε μια αναδρομή για τις θέσεις της Βίβλου προς τον γάμο σημειώνεται πως ο Ιησούς ζούσε μόνος, χωρίς βιολογικά παιδιά, και δεν θεωρήθηκε ότι υπολειπόταν σε σχέση με τους εγγάμους της εποχής του. Επιπλέον τα βιβλικά εδάφια θα πρέπει να εξετάζονται με την επίγνωση των διαφορών που έχουν με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Πέρα από το διαχρονικό μήνυμα υπάρχουν χωρία που αναφέρονται στην εποχή που γράφτηκαν και δεν μπορούν να ισχύουν σε όλα τα περιβάλλοντα. Έτσι δεν μπορούν να δώσουν απάντηση για τον γάμο ομοφύλων εδάφια από τη Βίβλο που αφορούν ένα άλλο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο. Το τελικό ερώτημα που είχε να απαντήσει η Εκκλησία της Σουηδίας ήταν εάν ωφελούσε ή έβλαπτε η ευλογία του γάμου σχέσεων ομοφύλων.

To σημαντικό στην απόφαση αυτή είναι η αποενοχοποίηση της ομοφυλόφιλης επιθυμίας σε θεολογικά συμφραζόμενα και η αναγνώριση ενός γεγονότος πραγματικού: οι ανθρώπινες σχέσεις μπορεί να διαφοροποιούνται όσον αφορά το φύλο, αλλά οι ανάγκες των ζευγαριών παραμένουν οι ίδιες. Τα συμπεράσματα της Επιτροπής βασίζονται σε θεολογικές εκτιμήσεις που επιτρέπουν την ευλογία των ομόφυλων ζευγαριών και σίγουρα θα προκαλέσουν συζητήσεις στις άλλες ευρωπαϊκές Εκκλησίες. Ήδη διαβάζω για την απογοήτευση των Καθολικών και Ορθοδόξων στη Σουηδία για τη συνοδική απόφαση των Λουθηρανών.

Αναμφίβολα, πέρα από απαγορεύσεις και εντολές οι οποίες δεν τηρούνται στο πέρασμα των χρόνων (βλ. διαζύγιο), στη Βίβλο η μεγαλύτερη εντολή είναι η αγάπη. Επομένως και εδάφια που μιλούν για τη συμπληρωματικότητα (Ου καλόν είναι τον άνθρωπον μόνον) που προσφέρεται σε μια σχέση άντρα και γυναίκας μπορεί να ιδωθούν ότι σχετίζονται με τις ομόφυλες προσωπικές σχέσεις αφού και εκεί αυτό που προέχει είναι η άρση της ατομικότητας μέσα από την προσφερόμενη αμοιβαιότητα.

Πολλοί διαβάζοντας αυτές τις γραμμές θα σπεύσουν να χαρακτηρίσουν τους Λουθηρανούς ως αιρετικούς ή απλά ότι εκκοσμικεύουν το ευαγγέλιο και το φέρνουν στα μέτρα των ημερών. Εγώ βλέπω μια πολύ σοβαρή αντιμετώπιση σε θέματα που είναι άμεσα, ζωντανά, αγγίζουν πολύ μεγάλα κομμάτια της κοινωνίας μας και πολύ απλά στον τόπο μας είτε δεν συζητούνται στις πραγματικές τους διαστάσεις είτε αναζητούνται πατερικές ερμηνείες ή αλληγορικές εξηγήσεις που πολώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις στιγματίζοντας συμπεριφορές που διαφοροποιούνται από κανονικότητες ετερόφυλων δεσμών.

Το μεγάλο μάθημα των Λουθηρανών, που κατέχουν πολύ καλά τη βιβλική επιστήμη και θεολογία, είναι ότι μέσα από μια θεολογία του γάμου αναδεικνύεται ένας ευρύς χώρος για όλους στη μεγάλη θεανθρώπινη κοινότητα της Εκκλησίας. Δείχνουν έναν δρόμο συμφιλίωσης με το παρόν που πολύ δύσκολα μπορεί να ακολουθήσει μια ορθόδοξη Εκκλησία σε θεσμικό συνοδικό επίπεδο.

Κατά τα άλλα είναι αυτονόητο πως οι διακρίσεις των σχέσεων σε κανονικές ή μη, σε φυσικές ή παρά φύσιν, είναι ανθρώπινες κατασκευές που παλιά αποσκοπούσαν στον έλεγχο της σεξουαλικότητας, που δεν εξυπηρετούν πλέον τις κοινωνίες, παρά την αγωνία και τις εμμονές όσων επικίνδυνων προκαλούν δυστυχία σκορπίζοντας φοβίες και μίσος, επιμένοντας πεισματικά να θεωρούν εαυτούς ρυθμιστές της ζωής των άλλων ή μεσσίες που θα σώσουν το γένος από την καταστροφή.

Advertisements

8 thoughts on “Η Εκκλησία της Σουηδίας ευλογεί τους γάμους ομοφύλων

  1. ΚostaPS

    Οι αλλες Εκκλησιες αλλαζουν σιγα-σιγα. Δυστυχως η Ορθοδοξη Εκκλησια θα χρειαστει πολυ καιρο για να αλλαξει. Οπως ειδες και εσυ, ο αντιπροσωπος της Ορθοδοξης Εκκλησιας, “με μεγαλη θλιψη”, θεωρει την αποφαση της Σουηδικης Εκκλησιας ως… “ενα βημα προς τα πισω” (!!!)

  2. ardalion Post author

    Δεν ξέρω πόσο καιρό θα χρειαστεί να αλλάξει. Αυτό που φαίνεται είναι η απουσία διαλόγου για το τι πραγματικά συμβαίνει στον κόσμο, καθώς λείπει και μια άλλη διάσταση στην ερμηνεία των ανθρωπίνων σχέσεων πιο μετρημένη που να υπερβαίνει την αυτάρκεια για την ορθόδοξη αυθεντία, την εσωστρέφεια, τον νομικισμό και τον ηθικισμό.

  3. lili

    Δεν καταλαβαινω γιατι οι ομοφυλοφιλοι προσπαθουν να συμμετεχουν σε κατι που οι ιδιοι δεν πιστευουν και δεν θελουν να ακολουθησουν . Η ορθοδοξη εκκλησια εχει κανονες, αν αυτοι θελουν μπορουν να ιδρυσουν μια δικη τους θρησκεια κομμενη και ραμενη στα μετρα τους. Δεν υπαρχει λογος να πιεζουμε ανθρωπους σε μια ομαδα οπως οι ορθοδοξοι, να αλλαξουν τα πιστευω και τους κανονες τους μονο απλα με το στανιο. Οταν πηγαινουμε επισκεψη σε ενα σπιτι βαζουμε εμεις τους δικους μας κανονες στους ενοικους; Οταν καποιος δεν θελει να ακολουθησει τον νομο του Θεου δεν μπορει να εχει σχεση μαζι του μεχρι να μετανοησει και να επανελθει στην ευνοια του. Οι ομοφυλοφιλοι βρισκονται συμφωνα με το Ευαγγελιο λογω της παρακοης-αμαρτιας σε μια πτωτικη κατασταση . Αν μετανοησουν και ελθουν σε φωτισμενους απο το Θεο πατερες-ιερεις και εξομολογηθουν θα καθαριστουν απο αυτο και αλλαζοντας ζωη θα ειναι παλι στην αγαπη του Θεου. Ο Θεος ολους τους αγαπαει, ολοι εινάι παιδια του αλλα οταν απομακρυνθουν απο αυτον (λογο του αυτεξουσιου) αποκλειουν τον εαυτο τους απο την σχεση μαζι του , αρα και την Ζωή που ειναι ο Χριστὀς.

  4. theoprovlitos

    Σημειο της παρακμης των καιρων, θεολογικο τερατουργημα και μεταλλαγμενος πουριτανισμος που καθαγιαζει οτι δεν μπορει να αποδεχθει διαφορετικα.

    Κατ αρχην η Λουθηρανικη δεν ειναι Εκκλησια, ή ειναι όσο ειναι τραγουδιστρια η Τζουλια Αλεξανδρατου ή ηθοποιος η Στελλα Μπεζεντακου. Και κατα συνεπεια δεν μας αφορα καθολου παρα μονο ως παραδειγμα για το που κατανταει οποιος ξεκοβει απο αυτο που παρελαβε με προφασεις εν αμαρτιαις.

    Η Εκκλησια όπως και ο Θεος ειναι ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΣ και δεν μεταλλασονται οι αξιες της και η ηθικη της αναλογα με την συναφεια του κοσμου.

    Η Εκκλησια με τα μυστηρια της εχει σαν σκοπο να ευλογησει την νικη της ζωης επι του θανατου.

    Το βαπτισμα, το χρισμα, η Θεια Κοινωνια, ο γαμος, ολα αποτελουν τον θριαμβο της ζωης επι του θανατου. Ο γαμος ευλογειται διοτι ειναι ο ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ θριαμβος της ζωης επι του θανατου με το φυσικο επακολουθο του γαμου. Την συλληψη και την γεννηση. Η αποφυγη της πορνειας επεται, ως δευτερευον και αναγκαιο κακο. Αν δεν υπηρχε η αναγκαιοτητα της τεκνογονιας δεν θα υπηρχε καν η αναγκαιοτητα του γαμου και απλα οι ανθρωποι θα ηταν ολοι αδελφοι ανεξαρτητως φυλου. Το σεξ ειναι απλα το καροτο.

    Η Εκκλησια δεν ειναι δυνατον ποτε να ΕΥΛΟΓΗΣΕΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ. Ουτε τον βιολογικό, ουτε τον πνευματικό. Η ομοφυλοφιλία αποτελει βιολογικό θανατο αλλα εκφραζει και τον πνευματικο για δεκαδες λογους, διαφορετικους κατα περιπτωση. Ακομα και δικαιολογητεα να ειναι ή αποδεκτή, ειναι τοσο, όσο η αποδοχη μιας οποιασδηποτε άλλης αναπηριας.

    Το ατομο που αδυνατει να ερωτευθει τον αλλο, τον διαφορετικο, και ερωτευεται για τους Χ λογους το ειδωλο του κανοντας ερωτα στην ουσια με τον εαυτο του μεσω του σωματος ενος άλλου, ειναι αναπηρο.

    Και όλο αυτο εχει να κανει αποκλειστικα και μονο με το σεξ. Διαφορετικα δεν θα μιλαγαμε για γαμο αλλα για συγκατοικηση ή για συμβιωση. Ουτε κανουμε σεξ με την μαννα μας και τον πατερα μας ή τα παιδια μας ή τους φιλους για να τους δειξουμε αγαπη και στοργη.

    Η ομοφυλοφιλια στην καλυτερη περιπτωση ειναι ψυχολογικη αναπηρια στην χειροτερη λαγνεια. Ειναι δυνατον ποτε να ευλογηθει; Ο ομοφυλοφιλος σε ολα τα αλλα μυστηρια μπορει να συμματασχει αλλα οχι και στο γαμο! Ήμαρτον!

    Απλα επειδη η πουριτανικη διϊστικη ηθικη των Λουθηρανων απορριπτει ή αποδεχεται το προσωπο σαν συνολο κατηντησε στο σημειο να αποδεχεται και τον γαμο των ομοφυλοφιλων για να δειξει οτι ταχα αποδεχεται τους ιδιους μπας και χασει τους λιγοστους πελατες που της εχουν απομεινει. Δεν στηριξε την θεολογια της στο ο αναμαρτητος πρωτος τον λιθον βαλετω και στην εσωτερικη καθαρση που προερχεται απο την αυτογνωσια αλλα στο ειμαστε ολοι καλοι ανθρωποι και καλοι χριστιανοι.

  5. ardalion Post author

    Θεοπρόβλητε μιλάς με βεβαιότητες, για να μην πω με προκατάληψη. Στη Bίβλο δεν υπάρχει μια σταθερή έννοια για την έννοια του γάμου (βλ. πολυγαμία Παλαιάς Διαθήκης).

    Θέλω να σου πω μόνο ένα πράγμα που μου έρχεται στο νου σχετικά με την σεξουαλική πρακτική. Eάν είναι σωστό αυτό που λέει ο Iησούς για την επιθυμία της γυναίκας και τη μοιχεία ως φαντασίωση τότε δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει βιώσει μια τέτοια εμπειρία, η οποία μπορεί να μην έχει καμιά σχέση με «υλικότητα». Mήπως, όμως, και αυτό που συμβαίνει στην καρδία του ανθρώπου είναι απόλυτα πραγματικό όσο και αυτό που συμβαίνει όταν κανείς έχει μια σωματική εμπειρία; H επιθυμία και η πραγματοποίησή της στο νου είναι ήδη μία πράξη. Ποιός τότε είναι ο ανάπηρος και ο μή ανάπηρος, ποιος είναι ο σώος και ποιος ο χαμένος; Ποιος ερωτεύεται το είδωλό του και ποιος τον όντως άλλον; Όλοι στο ίδιο καζάνι βράζουμε. Kαι δεν είμαι βέβαιος πόσο τελειώνεις με τη σεξουαλικότητα όταν βαφτίζεις το σεξ ως καρότο… Έτσι ή αλλιώς η αγάπη δεν περιορίζεται στο σεξ, αλλά το υπερβαίνει. Kαι αυτό είναι το μεγαλείο!

    H έννοια του γάμου είναι κάτι πολύ βαθύτερο, αποκαλύπτει το μυστήριο της σχέσης ανθρώπου-θεού, και σε καμιά περίπτωση δεν περιορίζεται σε τελετές που μπορούν να ονομαστούν και μυστήρια…

  6. theoprovlitos

    Ο Χριστος ορισε το τελειο μεσα απο την ενωση του με την Εκκλησια. Τα πριν δεν ισχυαν παρα μονο ενεκα της σκληροκαρδιας των Ισραηλιτων -οπως αναφερεται. Κατα συγκαταβαση η πολυγαμια ηταν ανεκτη όπως και το διαζυγιο. (Κακως η Εκκλησια διπλοπαντρευει. Εδω βλεπουμε να παντρευονται και μοιχοι μεταξυ τους, σαν να ευλογει η εκκλησια το κεράτωμα που προηγηθηκε. Οι Ρωμαιοκαθολικοι σε αυτο εχουν δικιο). Εμεις δεν μπορουμε να θεωρουμε το ευτελες ή το ανολοκληρωτο ως προτυπο αλλα μονο ως κακεκτυπο.

    Το σιγουρο ειναι παντως οτι αυτο το εκκλησιαστικο τερατουργημα της ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ μειξης δυο προσωπων του ιδιου φυλου το καταδικαζει η εκκλησια και η παραδοση διαχρονικα.

    Ο γαμος βασικα υφισταται γυρω απο το ζητουμενο της εμφυτης διαιωνισης του ειδους. Τα παιδια ή η αναπαραγωγη ειναι το ζητουμενο και η δημιουργια νεων προσωπων. Συνεπως ουτε ο γαμος και πολυ λιγοτερο το σεξ ειναι αυτοσκοπος.

    Αν δεν υπηρχε η αναγκαιοτητα της αναπαραγωγης αλλα και της ολοκληρωσης μεσω της διαφορετικοτητας δεν θα υπηρχε καν η αναγκαιοτητα του σεξ, ουτε καν τα φυλα, όπως ειπε ο Χριστος για την άλλη ζωη.

    Δεν ενοχοποιω το σεξ ουτε εφαμαρτο ειναι αλλα ειναι αναγκαιο… κακο: Καταστρεφει ζωες και υποληψεις, εξευτελιζει ανθρωπους, δημιουργει απαραδεκτες οικογενειες και οικογενειες διαλυεει, προδιδει κρατη και αξιες, καταστρεφει περιουσιες, οδηγει τον ανθρωπο σε απογνωση, σε μελαγχολία και αυτοκτονια, του στερει την νηφαλιοτητα και επιρρεαζει τις αποφασεις του, τον ξεσπιτωνει η τον κανει να μεταναστευσει. Το σεξ δεν μπορει να ειναι αυτοσκοπος.

    Απο την αλλη ομως ο ανθρωπος ως ψυχοσωματικη οντοτητα εχει αναγκη και απο το σεξ. Γαμο χωρις σεξ δεν μπορω να φαντασθω ή αν δεν υπαρχει σεξ γιατι να το λεμε καν γαμο τοτε. Ας το λεμε αγαπη, συμπαθεια, συγκατοικηση, συμβιωση κλπ. Στα ελληνικα μαλιστα η λεξη γαμώ βαζει αυτοματως τα πραγματα στην πληρη τους διασταση

    Εξ αλλου μορφες απλης συμβιωσης υπαρχουν πολλες και αλλοπροσαλα σχηματα (χηρα νυφη με την πεθερα της) αλλα δεν ειναι γαμοι. Ουτε παλι κανουμε σεξ με οποιον συμπαθουμε ή οποιον αγαπαμε Δεν κανουμε σεξ με τα αδελφια μας ή τουε γονεις μας. Αλλα και η υποδορεια ερωτικη ελξη προς αλλους ανθρωπους ασχετως φυλου δεν ειναι γαμος. Μπορει να υπαρχει χωρις να εχει καμμια σχεση με γαμο.

    Υπαρχει και ετερο νοηματικο και θεολογικο τερατουργημα στους Σουηδους. Αδυνατουν να διαφοροποιησουν σαν ενοια ακομα και σαν λεξη την αγαπη απο τον ερωτα και τα δυο από το σεξ. Ισως να μην βοηθαει και η γλωσσα τους.

    Πως μπορουμε λοιπον μια αγαπητικη σχεση με ενα συναθρωπο μας άντε και ερωτικη η οποια λογω λαγνειας της σαρκας μετατρεπεται και σε σεξουαλικη να την αποκαλεσουμε γαμο. Ευτελιζουμε την ενοια του απο καθε αποψη, απο βιολογικη μεχρι θεολογικη.

    Ασε που η ψυχη του ανθρωπου και η σεξουαλικοτητα του ειναι αβυσσος και δεν ειναι ποτε δυνατον τα απωθημενα ή τα τραυματα του καθενος η εκκλησια να τα ευλογει για να χαιδευει αυτια. Η εκκλησια θεραπευει τραυματιες και αρρωστους όχι ομως και τις ασθενειες τους.

    Απο εκει και περα αν καποιος δεν μπορει να υπερβει τον εαυτο του, δικαιολογημενα ή αδικαιολογητα (γιατι σαφεστατα υπαρχουν και οι δυο περιπτωσεις στην εποχη της περιεργειας και του πανηδονισμου) ας κανει οτι νομιζει. Αλλα προς Θεου οχι εντος Εκκλησιας. Αυτο και αν ειναι τερατουργημα.

    Διοτι την φυση του ο αλλος μπορει και να μην διαμορφωνει εκουσιως ή να μην μπορει και να την αλλαξει. Την ιδεολογια του ομως και την θεολογια του την ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙ ωστε να βολευτει και ο ιδιος, και γι αυτο και καθισταται αναπολογητος μπροστα στον Θεο χωρις κανενα ελαφρυντικο. Ενω τουναντιον οταν δεν μπαινει στην διαδικασια να δικαιολογησει τα αδικαιολογητα ερχεται ο ιδιος ο Χριστος σαν μαρτυρας υπερασπισης του.

    Στην μια περιπτωση δηλαδη λειτουργει ως αμαρτωλος τελωνης ενω στην άλλη ως Φαρισαιος που αυτοδικαιωνεται και με την βουλα εντος του… Σουηδικου “ναού”,

    Γι αυτο και η αιρεση θεωρειται ως μεγαλυτερη αμαρτια και από οποιοδηποτε αλλο ανθρωπινο ατοπημα ή αδυναμια.

    Βεβαια η πλανη της αυτοδικαιωσης και ενος New Age Χριστου δεν αφορα μονο στο προβλημα της ομοφυλοφιλιας. Μια αναλυση να κανει κανεις στις διαφορες θεολογικες γραμμες απο τις σκληροπυρηνικες που ευνουχιζουν τα θυματα τους μεχρι τις πλεον ελευθεριαζουσες του 090 τα κανω ολα και με ολους και μετα παω να κοινωνησω θα ανακαλυψει τελικα οτι ο ψυχισμος μας ειναι αυτος που εν πολλοις διαμορφωνει την θεολογικη μας κατευθυνση σε τετοιο βαθμο που ενιοτε κανουμε οτι παραβλεπουμε και την ιδια την Αγια Γραφη.
    Ας ειμαστε ειλικρινεις με τον εαυτο μας, και για να ξερουμε που στεκομαστε και για να εχουμε ελπιδα της σωτηριας μας εστω και με ενα ματι και ενα ποδι.

    Τα της Σουηδικης παρασυναγωγης μονο ως σημειο των καρων μπορω να το εκλαβω.

  7. αντωνης

    h omofilofilia yparxei prin apo ton xristianismo. oi xristianoi den katalabenoyn to thema . o omoflofilow geniete tetiow honepste to. o theow dimioyrgise thn omofilofilia? an o theos dimiourgise ton anthropo tote ne

  8. ilias/gl

    theoprovlite ti krima na eisai toso blakas. alla de me peirazei auto. i blakeia sygxwreite. einai i kakia pou einai asygxwriti. krima, giati i ekklisia tha epepe na sou exei mathei na agapas ton anthrwpo, k esy egines misanthrwpos.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s